Premium

AI-startup Verify toont merken online verspreiding en sentiment van afbeeldingen

Met een investering van 1 miljoen euro wil het bedrijf doorgroeien.

Het team van Verify
Afbeelding: aangeleverd

De Nederlandse startup Verify ontwikkelt technologie die een onzichtbare, digitale vingerafdruk toevoegt aan een foto of video. Dankzij deze zogenoemde kruimel, die volgens het bedrijf ‘praktisch onmogelijk te verwijderen is’, kan een merk online campagne- en merkmateriaal volgen en het sentiment delen aan de hand van likes en reacties.

Verify, met tien medewerkers gevestigd in Amsterdam, gebruikt technologie die leunt op artificiële intelligentie (AI). Specifieker een naar eigen zeggen zelfontwikkeld AI-algoritme dat een onzichtbare vingerafdruk achterlaat in een zelfgekozen foto of video. Dat gebeurt op pixelniveau en is dus niet te vergelijken met een toegevoegd watermerk of informatie in de metadata; twee digitale vingerafdrukken die allebei te verwijderen zijn. De pixel-technologie verwijderen is bijna onmogelijk, zegt Verify zelf. Zo kan een merk de authenticiteit van een foto of video vaststellen, maar vermoedelijk interessanter: het beeld overal online volgen. Waarover zo meer.

Investering

Eerst even het laatste nieuws, namelijk een investering in de startup. Chris Hall (voormalig topman van Bynder) en Niels Bouwman (ex-topman van softwarebedrijf Lytho) steken allebei serieus geld in Verify. De startup schermt in een persbericht met een totale investering van 1 miljoen euro, maar navraag leert dat bij dit bedrag ook een onbekende waarde aan Google Cloud-credits is inbegrepen. Google heeft Verify namelijk opgenomen in een van zijn AI-startup-programma’s.

Impact en sentiment meten

Terug naar de techniek en het hoe en waarom voor merken. Met z’n allen uploaden we ruim 28 miljard afbeeldingen naar het internet. Dag in, dag uit. Bouwman, die net gestart is als nieuwe ceo van Verify, legt uit: ‘Het overgrote deel daarvan (de afbeeldingen, red.) kan niet of nauwelijks worden getraceerd en gemeten. Wanneer een organisatie ergens beeldmateriaal van haar merk publiceert, kan zij niet meer achterhalen wat het bereik is en waar het uiteindelijk terecht is gekomen. Hierdoor blijft de impact van de beelden op het merk grotendeels onbekend.’

Het AI-algoritme van Verify moet die merkimpact in kaart brengen. Een dashboard geeft de klant informatie over online gedeelde afbeeldingen, in dit voorbeeld een marketingafbeelding van een Tesla Model S. Te zien is dat de afbeelding als eerste gebruikt is door nieuwswebsite CNN, waarna media als The New York Times en Motortrend volgen. Het tijdspad van de door de klant gedeelde afbeelding maakt duidelijk dat de afbeelding later in aangepaste vorm ook gedeeld is op sociale media. Dit soort inzichten kunnen merken en creatieven ook helpen bij het opsporen van websites die inbreuk maken op het auteursrecht, stelt Verify.

Verify
Een voorbeeldafbeelding die Verify demonstreert Afbeelding: Verify

Een andere voorbeeldafbeelding, die meer om Verify zelf draait, toont meer de sentimentmonitoring. De monitoring toont links populaire berichten op Instagram, Facebook en TikTok die de foto gebruiken en plaatst er voor een snelle indruk ook de hoeveelheid views, reacties en likes bij. De klant ziet ook een sentimentscore, gebaseerd op slimme software die reacties op sociale media analyseert. Het dashboard licht ook verschillende reacties per sentiment uit. Wellicht haalt de klant er inzichten uit voor verdere campagne- of merkcommunicatie.

Vinci Energies, Erasmus Universiteit en vakbond FNV gaan als eerste klanten met de techniek van Verify aan de slag.

Verify
Verify laat ook het sentiment van een online afbeelding zien Afbeelding: Verify

Stoelendans

De ontwikkelingen bij Verify leiden ook tot een personale stoelendans. Oprichter Hugo Smits, voorheen een hoge technische medewerker bij gamebedrijf Nintendo, verruilt zijn baan als CEO voor die van CTO, dus technisch directeur. De nieuwe ceo is als gezegd Bouwman. Investeerder Hall zit in de Raad van Commissarissen van het bedrijf. Hall is de oprichter bij Label A en Bynder, grote bedrijven waar hij op een gegeven moment succesvol is uitgestapt. Zakenblad Quote schatte het vermogen van de serieondernemer in 2021 op zestig miljoen euro, destijds goed voor een plaatsje in de Quote 500.

Hall ziet veel potentieel in de markt voor Verify. ‘Bij mijn vorige ondernemingen, Label A en Bynder, zagen we hoe belangrijk het is om de verspreiding van het beeldmateriaal van onze klanten te kunnen controleren. Als een foto eenmaal op sociale media staat, kan deze overal op het internet belanden zonder toestemming van de eigenaar of het merk. Dit kan leiden tot financiële problemen, of nog erger, tot serieuze reputatieschade. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie wordt het alsmaar relevanter om door mensen gemaakte content te onderscheiden van AI-gegenereerde content. Daarom heb ik in Verify geïnvesteerd: om merken en creatives controle over hun visuele content terug te geven.’

Groeiplannen

Door in te stappen bij Verify wil Hall bijdragen aan de ambitieuze groeiplannen van de startup. ‘Met deze technologische oplossingen wil Verify uitgroeien tot de wereldwijd toonaangevende standaard voor digitale authenticiteit en herkomst’, zo valt te lezen in het ronkende persbericht. Concreet wil het bedrijf daar meer AI-ontwikkelaars en datawetenschappers voor aannemen en onder meer gaan samenwerken met channelpartners. Niet geheel toevallig vallen de namen Lytho en Bynder als channelpartners voor de Verenigde Staten. In Europa wil het bedrijf op eigen benen groeien.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie