Vijf van Nederlands grootste bedrijven - Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips - komen met een offensief om de achterstand bij kunstmatige intelligentie te verkleinen op landen als VK, de VS en China.
Onder de naam Kickstart AI willen ze zorgen dat de ontwikkeling van artificial intelligence zich versnelt en er meer ruimte is voor talent. Ook de positie van Nederland als wereldwijde kennis-hub in kunstmatige intelligentie te moet beter onder de aandacht worden gebracht. Voor dit alles zijn samenwerking en structurele investeringen nodig van overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten.
De ‘big five’ richten zich daarbij niet alleen op techniek, maar willen ook aandacht voor ethische en sociale vraagstukken. Zo komen de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie aan bod om het dagelijkse leven van mensen te verbeteren, zoals meer gemak en keuzes op gebieden als voedsel, reizen, gezondheid en financiën.
Gezamenlijke inspanningen
Maarten de Rijke, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Innovation Center for Artificial Intelligence, zegt dat er zonder een nationale AI-strategie en snelle actie, het ernstige tekort aan AI-talent in ons land een van de grootste obstakels is. ‘De gezamenlijke inspanningen van universiteiten en ondernemingen onder de Kickstart AI-vlag onderstrepen de urgentie.’
De ondernemingen bundelen met dit gezamenlijke initiatief voor het eerst op deze manier hun krachten. Ze roepen het bedrijfsleven en industrie tot actie op om te zorgen voor een ‘bloeiend AI-ecosysteem in Nederland’.
Daar wordt aan gewerkt. Eerder deze week werden al het Strategisch Actieplan AI en de Nederlandse AI Coalitie aangekondigd. Meer dan 65 bedrijven, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties waaronder MKB-Nederland en VNO-NCW, kondigden aan het niveau van AI te willen verhogen.
Kickstart AI omvat onder meer de volgende initiatieven:
1) AI superchallenges: Een competitie om het wereldwijde profiel van Nederland te verbeteren door wereldwijd AI-talent te mobiliseren bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van gezondheid en mobiliteit.
2) Gezamenlijke academische benoemingen: Investeren in publiek-private samenwerking door gezamenlijke benoemingen van hoogleraren en universitair (hoofd)docenten, waardoor de volgende generatie AI-talent toegang krijgt tot onderwijs, training en vooraanstaande academici. De eerste toezegging is de creatie van 5 gezamenlijke benoemingen bij academische instellingen in Nederland door ieder voortrekkersbedrijf in Kickstart AI, waardoor in totaal 25 posities worden gecreëerd.
3) Nationale AI-Cursus: Als onderdeel van een bredere inspanning om de kennis en acceptatie van AI in Nederland te vergroten, gaan Kickstart AI-bedrijven de Nationale AI-Cursus niet alleen bij het grote publiek en hun eigen personeel onder de aandacht brengen, maar deze ook Engelstalig beschikbaar maken zodat een streefaantal van 170.000 aanmeldingen in Nederland per eind 2020 gehaald wordt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!