Adobe presenteert een serie vernieuwingen en verbeteringen voor zijn (online)programma's in de Creative Cloud-suite. De verbeteringen leunen veelal op artificiële intelligentie (AI) en kunnen het werk van creatieven eenvoudiger maken, zo betoogt de softwarereus.
AI-verbeteringen
Bij Adobe is het AI dat de klok slaat. Op zijn jaarlijkse Adobe Max-conferentie vertelt het bedrijf totaal meer dan honderd AI-functies en -updates uitgebracht te hebben voor zijn sliert aan Creative Cloud-apps. Daar vallen onder meer Photoshop, Illustrator, Lightroom en Premiere Pro onder.
Begin dit jaar kondigde Adobe zijn softwaretechniek Firefly aan, dat AI gebruikt om beelden te genereren en eenvoudig aan te passen. Nu presenteert het bedrijf drie nieuwe Firefly-modellen met de namen Image 2, Vector en Design. Image 2 moet als opvolger van Firefly hogere resolutie afbeeldingen genereren met betere uitlijning van tekst en personen die 'nauwkeuriger' overkomen. Het Vector-model richt zich specifiek op het genereren van vectorafbeeldingen. Het Design-model krijgt in de perscommunicatie van Adobe geen toelichting.
Wel benadrukt het bedrijf dat alle Firefly-software veilig te gebruiken is, dus zonder zorgen over het recht op afbeeldingen. Opvallend genoeg zei Adobe dat begin dit jaar ook bij het originele Firefly, maar meldden meerdere creatieven zich vervolgens op sociale media om aan te tonen dat Adobe hun beeldmateriaal zonder toestemming (en betaling) gebruikt zou hebben in zijn Firefly-database.
Online first
Adobe belooft nieuwe AI-functies niet alleen beschikbaar te stellen voor betalende gebruikers van zijn computerprogramma's, maar ook voor gebruikers van Adobe Express en gebruikers van de online versies. Er komt daarnaast een AI-hub speciaal voor grote bedrijven, die alle AI-foefjes van Adobe integreert om de contentproductie van het merk te vereenvoudigen en kwalitatief te verbeteren. Deze AI-hub wordt op maat gemaakt, wat vermoedelijk ook voor het prijskaartje gaat gelden.
AI-trein
Vrijwel alle softwarereuzen ontwikkelen AI-oplossingen om hun software te vernieuwen en het werk van gebruikers efficiënter en/of eenvoudiger te maken. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Zo presenteerde Google gisteren een AI-tool die onlineadverteerders moet helpen en stelde Meta (Facebook) vorige week AI-handvaten beschikbaar om online campagnes te personaliseren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!