Accenture Innovation Awards Concept van de Week – iPawn: gebruik je iPad als digitaal speelbord

AIA-deelnemer iPawn combineert klassiek bordspelplezier met alle mogelijkheden van de iPad. Met het concept wil spellenmaker Jumbo spelfanaten weer in de winkel krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met speel je met echte spelstukken samen op de iPad. Je gebruikt het ding als digitaal speelbord en hebt interactie met de pionnen – ze geleiden de energie van je lichaam. Zo voorziet iPawn bekende spellen als ganzenbord, het visspel en Mens erger je niet van een nieuwe beleving.

Ouderwetse gezelligheid 2.0
Het idee van iPawn is onderdeel van de strategie van oud-Hollandse spellenmaker Jumbo. Manager online, Michiel Rademaker: “Jumbo bestaat volgend jaar 160 jaar. Samen spelen en gezelligheid zijn nog steeds uitgangspunten. Met iPawn krijgt ouderwetse gezelligheid een geheel nieuwe lading. Met de hele familie om de tafel om een spel te spelen – met de iPad”.

Consument naar de winkel
Voor klassieke bordspellen komen steeds minder consumenten naar de winkel. Jumbo biedt met iPawn toegevoegde waarde voor retailers, die tablets, apps en webgames als concurrentie zien. Michiel: “iPawn geeft ze iets in handen om consumenten naar de winkel te trekken. Onze uitdaging is om samen met retail te bepalen waar we te vinden moeten zijn, bij de spellen of bij de computeraccessoires.”.

Spelgevoel
Michiel: “Bij bordspellen is tast heel belangrijk. Dingen voelen geeft een andere beleving dan virtueel besturen en vasthouden. Neem Monopoly – bij het traditionele spel hebben mensen het geld in handen en dat is nog altijd het leukste aan het spel.” iPawns zijn de perfecte oplossing: de spelstukken vervullen de ‘voelbehoefte’ en bovendien kan de iPad extra effecten aan het spel toevoegen. Michiel: “Bij ganzenbord krijg je bijvoorbeeld animaties. Als je in de put terechtkomt, dan zie je de put. En kinderen kunnen hun stapjes tellen met pionnen.”

Doelgroep en concurrenten
Michiel: “We richten ons op twee doelgroepen: digital mums en gadget lovers. De eerste zijn de moeders die met hun kinderen spelletjes doen op de iPad. De tweede zijn vooral mannen die een potje poolen of airhockey spelen op de iPad.” Jumbo is niet de enige spelfabrikant die op de wereldwijde digitale trend is ingesprongen. Disney en Mattel zijn de grootst concurrenten. AppMATes van Disney verandert de iPad in een digitale speelmat, zodat je met Cars kunt spelen. Vergelijkbaar is Apptivity van Mattel. iPawn onderscheidt zich van de twee giganten vooral op individuele spellen en bepaalde karakters, zoals autootjes van Cars, én de voortzetting van ruim anderhalve eeuw bordspelgezelligheid.

Businessmodel
Een iPawn koop je in behalve in de speelgoedwinkel ook bij Mediamarkt, bol.com, de Bijenkorf en V&D – vanaf € 9,99. Michiel: “Het spel kun je gratis downloaden in de App Store . Dus opa en oma geven een iPawn en kunnen gelijk aanschuiven.”.Hij vervolgt: “Met een app alleen is het moeilijk geld verdienen. We hebben een Pim Pam Pet-app maar ondanks de vele downloads brengt de app te weinig op. Het businessmodel van iPawn gaat uit van de verkoop van fysieke elementen. Het interessante is dat we zo bij andere kanalen terechtkomen dan alleen bij het traditionele speelgoedkanaal.”

Steeds meer spellen
Tijdens de lancering van iPawn waren vier spellen beschikbaar: ganzenbord, het visspel, airhockey en Slangen & Ladders. Michiel: “Dit jaar hebben we in Nederland Mens erger je niet en poolen toegevoegd. Begin volgend jaar voegen we Stratego toe, een ‘pionnenspel’ bij uitstek. Een sprong vooruit – de rangen worden echt herkend.”

Doelstellingen
Jumbo wil iPawn als merk in de markt zetten. Michiel: “En de nieuwe trend van appcessoires moet erkenning krijgen. Sommige speelgoedwinkels hebben er al een hele hoek mee”. Mond-tot-mondreclame moet Jumbo verder helpen. Michiel: “We zijn met iPawn nu bezig met de VS, wat succesvol lijkt te worden. In Engeland hebben we nog twee andere spellen onder licentie uitgebracht: Fireman Sam en Peppa Pig”.

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op .

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.

Wil je op iPawn stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie