Het begon allemaal in Silicon Valley, waar Steven Lammertink (24) stage liep bij Adobe. Hij was daar omdat hij via SPOE, van het ministerie van Economische Zaken, geselecteerd was voor een Kauffman Scholarship in 2011. Drie maanden lang had Steven zicht op eBay – eigenaar van Marktplaats.nl. “Het kantoor is praktisch tegenover dat van Adobe. Zo is het een beetje gaan broeden”, vertelt hij. “Het idee voor een community, waarin gebruikers verzoeken plaatsen voor diensten, waarop andere Frayers, en hun socialmediacontacten kunnen reageren.”
Samen of alleen geld verdienen
Nu kan hij zich al bijna een jaar lang oprichter en CEO van Fray noemen. ‘t Is heel eenvoudig: je kunt samen of alleen met je vrienden geld verdienen door vragen van anderen op te lossen. Stel je vraag, laat weten wat je ervoor overhebt, deel de vraag met je vrienden op Facebook en Twitter, en wordt geholpen. Steven: “De nadruk ligt op een vraaggestuurd model waarbij diensten direct beschikbaar zijn.”
Van inspiratie tot eigen succes
Steven is inmiddels een ervaren startend ondernemer. Eerder bedacht hij Republish, de aanleiding voor de Nederlandse overheid om hem te selecteren voor een Kauffman Scholarship. Steven belandde in de VS, waar topondernemingen, investeerders en andere start-ups hem inspireerden. “Alle marktplaatsen die wij kennen zijn aanbodgestuurd. Dat wilde ik veranderen met een platform waar enerzijds actief verzoeken vanuit onze groeiende community worden ingewilligd. Anderzijds willen we particulieren, zzp’ers en start-ups een kans geven om geld te verdienen met hun passie.”
Niets te gek
Fray verzamelt momenteel zo veel mogelijk dienstverleners die vragen van Frayers beantwoorden, zodat er voldoende aanbod is. Het aanbod op Fray varieert sterk. Steven: “Zo hebben we een dienst van iemand die je aankleedt voor een date, of je kunt tekeningen van prototypes aanvragen bij een student van de TU Delft. Het kan van alles zijn, niets is te gek. Wat we vaak horen is dat het alleen al leuk is om alle coole dingen op Fray te bekijken. Fray is eigenlijk een virtueel winkelcentrum voor diensten. Verzoeken vanuit de markt worden on-demand opgelost.”
Extra service voor verkopers
Verkopers kunnen kosteloos diensten aanbieden op Fray. Toch heeft de start-up twee verdienmodellen: enerzijds een transactiemodel waar Fray 9,95% ontvangt per transactie. Anderzijds wordt verdiend aan promotiepakketten: gebruikers die hun dienst extra willen laten opvallen,kunnen kiezen uit twee pakketten. Fray helpt daarbij vervolgens met de promotie: met advertenties op Google en Facebook, met een fotograaf die de dienstverlener en zijn dienst in beeld brengt en met een tekst die de dienst goed neerzet.
iDEAL en creditcard
Vorig jaar juni is Fray live gegaan met een alfaversie van de iPhone-app. Maar betalingen worden voorlopig alleen nog via de site gedaan. Met iDEAL afrekenen kan prettig zijn, maar het is een crime voor start-ups om het systeem te laten draaien op een mobiel platform. Gebruikers moeten altijd een reader of TAN-codes in de buurt hebben. Steven: “Maar vanaf volgende week integreren we betaalmodules op de website die ervoor zorgen dat je ook met je creditcard kunt afrekenen. Bovendien lanceren we binnenkort een geheel vernieuwde app.”
Community van start-ups
Steven: “Voorlopig richten we onze pijlen op Amsterdam. Daar hebben we een groot netwerk, en de voordelen van onze werkplek – de creatieve broedplaats BounceSpace.” Hier vind je veel andere start-ups, zoals Vanavonduit.nl, Brainsley en Studytube. “We passen bij elkaar en helpen elkaar. Met Fray wisselen we onderling diensten uit. Zo krijgen we feedback op features van Fray. Onder andere gebruikers peilen we hoe het ervoor staat met frequente mini-enquêtes. En elke Frayer is welkom: we nodigen gebruikers uit met goede ideeen om het concept te verbeteren.”
Doelstellingen
Tot nu toe heeft Fray de doelstellingen goed kunnen realiseren, zegt Steven. “We hebben een product gebouwd dat mensen écht gebruiken”. En ze gaan door. Het doel van de komende maanden: minimaal vijfduizend gebruikers – en natuurlijk de AIA13 winnen.
Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!