4 AI-tips voor marketeers van Marleen Smit, directeur retail bij Google Benelux

Artificiële intelligentie (AI) raakt bij steeds meer marketeers bekend. Hoe ga je er goed mee om? Marleen Smit deelt haar tips.

Marleen Smit van Google
Afbeelding: aangeleverd

Door: Marleen Smit, directeur retail bij Google Benelux

Vorig jaar ging het over het 'wat' van AI, dit jaar gaat het over het 'hoe'. Sterker nog, in de afgelopen 12 maanden is het zoekvolume  naar 'hoe gebruik je AI' met 350 procent gestegen in de EU en met 450 procent in de VS. Het is terecht dat mensen nadenken over hoe ze de voordelen van AI kunnen
benutten. Zoals elke nieuwe technologie brengt AI risico's met zich mee - risico's op fouten, misbruik en desinformatie. Maar één risico weegt zwaarder dan alle andere: het risico om de boot te missen.

'Hoe'

Elke technologische innovatie - van het internet tot de mobiele telefoon - kan levens ten goede veranderen. AI heeft het potentieel om innovatie, sociale en economische vooruitgang te brengen op een schaal die we nog niet eerder hebben gezien. Alleen al generatieve AI kan onze Nederlandse economie mogelijk met maar liefst 85 miljard euro versterken, terwijl 67 procent van de werknemers in Nederland Generatieve AI zullen gebruiken als ondersteuning bij hun werk.

Vooral de creatieve industrie kan profiteren van de AI-omslag. AI kan de hele reclamecyclus een boost geven - van ideeëncreatie en contentgeneratie tot metingen en inzichten. Degenen die de voordelen vroegtijdig benutten, bouwen een concurrentievoordeel op - en degenen die dat niet doen, lopen het risico achterop te raken.

Uit onze gesprekken in Cannes vorige maand blijkt duidelijk dat bedrijven enthousiast zijn over het potentieel van AI, maar net als de rest van de wereld vragen ze zich af 'hoe'.

Vierstappenplan

Het is een spannende tijd om als creatieveling met AI te experimenteren. AI kan elke fase van het creatieve proces uitbreiden. Voor degenen die willen beginnen, raad ik een vierstappenplan aan: rij, experimenteer, concurreer en werk samen.

Zie AI als een krachtige auto - hij heeft de juiste brandstof nodig om te presteren. Voor AI-tools is de 'brandstof' data. Goede AI vereist kwalitatief goede data - hoe meer het weet over je bedrijf, klanten en bedrijfsdoelen, hoe beter het voor je kan presteren. Dus maak je data klaar om te ‘rijden’.

Experimenteer vervolgens. Laat je teams spelen met AI. Marketing is een geweldige testbasis voor nieuwe toepassingen en experimenten, of je nu je productiviteit wilt verhogen, nieuwe ideeën wilt genereren of bestaande ideeën wilt testen. We moedigen Googlers in het hele bedrijf aan om elke dag te spelen en te experimenteren met AI. Onze marketingteams gebruiken AI ook om hun campagnes te ondersteunen: of het nu gaat om het genereren van meerdere versies van een advertentie in de tijd die het voorheen kostte om er maar één te maken, of om AI te gebruiken om campagnes te vertalen, kopiëren en implementeren in 150 landen.

Brainstormen

AI is ook uitstekend geschikt voor creatieve brainstormsessies. Onze teams gebruiken Idea Generator, een tool die creatievelingen helpt om sneller betere ideeën te krijgen door inspirerende concepten te genereren. Het is getraind op Google-ideeën en bekroond werk uit de hele wereld. Het gaat er niet om een kant-en-klaar idee te krijgen, maar om creatieve impulsen die je inspiratie geven en waarop je kunt voortbouwen: zo komen we sneller tot goede ideeën en kunnen we meer tijd besteden aan het verfijnen en polijsten ervan.

Testen, leren en schalen

Van spelen naar concurreren: aan de slag met use cases met een grote impact. AI is de ultieme optimalisatiemotor voor media en personalisatie. De industrie heeft altijd gedroomd van de 'juiste advertentie, juiste persoon, juiste plaats, juiste tijd' - en AI helpt ons om daar dichterbij te komen dan ooit tevoren. We kunnen resultaten boeken, het rendement op investeringen verbeteren en onze teams efficiënter maken.

We raden altijd aan om te testen, leren en daarna op te schalen. Test AI-gestuurde campagnes tegen handmatige campagnes en schaal vervolgens snel op naar campagnes die echt impact hebben. Voor onze recente Pixel 8-campagne gaf ons team bijvoorbeeld de AI-tool Demand Gen een verscheidenheid aan hoogwaardige beeld-, video- en tekstbestanden, waarmee de tool vervolgens meer dan 4.500 advertentievariaties creëerde: meer clicks en een hogere betrokkenheid tegen lagere kosten dan het jaar ervoor.

Tot slot is het advies dat ik iedereen zou geven die de grenzen wil verleggen en verder wil gaan met AI simpel: werk samen. Innovatie is altijd een teamsport geweest.

Hoe krachtig AI ook is, het zal nooit de plaats innemen van menselijke creativiteit - het dient er alleen maar toe om die te benutten. Voor de creatieve industrie zou die kans niet groter kunnen zijn. Ik kan niet wachten om te zien wat jullie ermee gaan doen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Tom Peeters
Inhoudelijk een heel flauw artikel als je het mij vraagt. AI biedt idd heel wat potentieel. Maar wat Google en andere aanbieders van AI er telkens vergeten bij te vertellen is dat het zijn modellen traint op data/ content waar nooit toestemming voor gevraagd is. (Er lopen ondertussen verschillende processen.) Ze beseffen dat dit een 'vervelende' kiezel in de schoen is, maar zwijgen hierover in alle communicatie. We schreven er zelf een blogpost over (ik weet niet of ik die hier mag delen, maar je kan hem lezen op: https://mediaforta.com/blog/contentproductie/hoe-voorkom-je-dat-ai-jouw-social-media-data-gebruikt/)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie