Victor Knaap (MediaMonks): "Je hoeft niet op het podium te staan om gekend te worden."

Wat zijn de succesingrediënten van Europa's grootste digitaal productie bedrijf?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

6 vragen aan &;Main Monk&; Victor Knaap: 

1. Speelt Nederland op creatief gebied nog mee in de hoofdklasse of zijn we ingehaald door omringende landen?

Victor Knaap: "Als je kijkt naar het aantal prijzen die Nederlandse bureaus winnen kan je ons werk moeilijk als tweede garnituur bestempelen. Nederlandse bureaus zijn belachelijk goed in digitaal en maken campagnes die het internationaal goed doen. Ook als Nederlands productiebureau leveren wij daar een bijdrage aan door betrokken te zijn bij prijswinnend werk voor Nederlandse (en internationale) bureaus." 

 

2. MediaMonks is vaak betrokken bij veel prijswinnende projecten. Vorige week nog waren jullie verbonden aan maar liefst 11 winnende SpinAwards cases. Vaak staan niet jullie maar het thema bureau op het podium. Voelen jullie je altijd voldoende gekend?

Victor Knaap: "Je hoeft niet op het podium te staan om gekend te worden – die lof komt het creative bureau toe. Wat wij graag zouden willen zien is dat awardorganisaties en de pers de rol van digitale productiebureaus erkennen in de credits, zoals vaak al wel wordt gedaan voor filmproductiebureaus. Tenslotte, “Advertising is 80% idea, but also 80% execution,” aldus Sir John Hegarty. Organisaties als de ADCN, SpinAwards en Cannes Lions zouden digitale productie daarom meer aandacht mogen geven. Het deed bijvoorbeeld wel een beetje pijn toen we vorig jaar in de AdFo lazen dat Nederland niet goed had gescoord tijdens de dag van Cannes. Wij hadden die dag net goud, zilver en brons gewonnen met een campagne voor BBH London. Het digitale deel van die campagne is hier in Hilversum gemaakt. Veel Nederlandser wordt het niet! "

 

3. In 2012 is MediaMonks toegetreden tot het internationale the Society of Digital Agencies(SoDA). Het netwerk staat bekend om als het netwerk van meest innovatieve en bekroonde  digitale bureaus ter wereld, waar een zware selectie procedure aan vooraf gaat. Welke voordelen hebben jullie tot nu toe van dit lidmaatschap gemerkt?

Victor Knaap: "Wij profiteren ontzettend van de kennisdeling die plaatsvindt onder de aangesloten bureaus, en leveren daar uiteraard ook onze eigen bijdrage aan. SoDA is een soort eigentijdse versie van de Homebrew Computer Club. We bevinden ons in de gelukkige positie om met de slimste jongetjes van de klas nieuwe code-standaarden te ontwikkelen en te rapporteren over trends en ontwikkelingen in het vakgebied. Daarnaast adviseren wij elkaar op juridisch en economisch gebied, bijvoorbeeld over het managen van groei. Sinds Wesley [ter Haar] voorzitter is van SoDA Europe zit MediaMonks nog dichter bij het vuur."

 

4. Door de huidige bezuinigingen lijkt de Hilversumse omroep wahalla af te brokkelen. Burgermeester Pieter Broertjes ziet vooral in new media bedrijven zoals Spil Games en MediaMonks de toekomst voor de mediastad. Bemerk je dat de gemeente Hilversum jullie voldoende ondersteund?

Victor Knaap: "Pieter Broertjes is een zeer charismatische, sociale en slimme burgemeester die bijzonder geinteresseerd en betrokken is bij het lokale bedrijfsleven. Zo probeert hij onder andere de samenwerking tussen de traditionele mediareuzen en de nieuwemediabedrijven te bevorderen. Het is voor Hilversum fantastisch dat hij deze rol na zijn hoofdredacteurschap bij de Volkskrant op zich heeft genomen. Wij zijn uitermate blij met de nieuwe wind die hier waait."

 

5. Wat zou jouw advies zijn aan Hilversum als ze de toekomst mediastad willen behouden? 

Victor Knaap: "Blijf je concentreren op content. Als het om film of tv gaat zitten hier de beste mensen van Nederland. Zoek de samenwerking met traditionele en nieuwemediapartijen en zorg ervoor dat de beste content uit Hilversum blijft komen. Hilversum moet niet op zoek naar een nieuw ‘product’ maar naar nieuwe manieren om de consument te bereiken. Digitaal kan daar een belangrijke rol in spelen." 

 

6. MediaMonks is uitgegroeid tot het grootste digitale productiehuis van Europa, die nauw samenwerkt met de grootste reclamebureaus. Wat zijn de 3 belangrijkste ingrediënten voor jullie succes? 

Victor Knaap: "Thomas Jefferson schijnt ooit gezegd te hebben dat je geluk kan afdwingen door harder te werken. Daar sluit ik mij bij aan. De bureaus met wie wij werken behoren tot de beste in de wereld. Die kan je alleen verbazen als fantastisch werk levert. Ook onze keuze om te kiezen voor een eenduidige positionering, als digitale productiepartner, heeft goed uitgepakt. We zijn complementair aan reclamebureaus en iedereen (her)kent onze positie in de markt. Deze positioneringsstrategie aan de basis van ons internationale succes. We zijn hard op weg om in deze niche niet alleen de allergrootste maar ook de allerbeste te worden. Een laatste drijfveer komt van een ‘tegeltje’: “What’s the point of being alive if you don’t at least try to accomplish something remarkable?” Wij hebben het afgelopen jaar gewerkt aan een aantal fantastische en innovatieve campagnes zoals KLM Space en Nitrocharge Your Game  (DDB & Tribal Amsterdam), 7 Days of Rain (SMFB) en Sweetie (Lemz). Deze ideeën hebben ontzettend veel impact gehad op de internationale reclamewereld, en dat is iets wat ons blijft motiveren om door te gaan."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie