Overslaan en naar de inhoud gaan

Een ‘talent gap’ dreigt

Ervaren marketeers, maar wel snakken naar kennis
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is de rode draad in de vele onderzoeken over omgang en acceptatie van digital marketing en social media? Aan de vele onderzoeken die er worden uitgevoerd is wel te constateren dat het onderwerp over de nieuwe vormen van marketing en communicatie ‘in’ is. Veel conclusies leiden naar het ontstaan van een ‘talent gap’ tussen de ‘knows’ en ‘no-knows’.

 

Veel kennis over digital maar niet over implementatie & de metrics

Er wordt veel ervaring met digital marketing en social media opgedaan, maar er is een gebrek aan kennis over strategie, implementatie van digital marketing in organisaties en het opzetten en interpreteren van data  (de analytics en metrics). Er is een verschil tussen de met digitale concepten ervaren en minder ervaren marketeers. De eersten zijn van mening dat ze gestructureerd kennis dienen bij te houden, omdat tools, modellen en middelen elkaar constant opvolgen. De minder moderne marketeer ziet deze valkuil niet…, komt dat door onwetendheid? 

 

Ruwweg 40% van de marketeers geeft aan goed op de hoogte te zijn om antwoord te geven op de nieuwe media, modellen en concepten binnen digital marketing. Door werkervaring zijn ze vertrouwd geraakt met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social, search en usability. Opvallend is echter dat dat zowel de marketeer die goed op de hoogte is van de nieuwe digitale concepten, ongeveer de gelijke uitdagingen ziet als de minder moderne collega. En dat is grip houden op data (analytics), het succesvol managen van de vele media (omnichannel) en het meekrijgen van de organisatie in de nieuwe vormen van marketing, klantcontact en verdienmodellen. Uit de onderzoeken ligt blijkbaar bij het laatste de grootste uitdaging. Er is een kennislacune aan het ontstaan tussen de digital marketeers en ‘de rest’ van de organisatie.

 

Spanningsvelden voor  marketeers

Hoe zit ’t tegenwoordig met uw carrière? Waar wilt u straks staan? Peter Verhoef en Peter Leeflang van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) brachten in hun onderzoek alle digitale marketing-uitdagingen in kaart en komen tot interessante spanningsvelden voor marketeers. De conclusies van beide professoren zullen u aanspreken… de uitdaging voor de moderne marketeer en communicator ligt in het verkrijgen van Customer Insights, het managen van sociale media en het relevant maken van het fenomeen ‘big data’.

 

Slechts 4% bezit de noodzakelijk capaciteiten voor de nieuwe marketingfuncties

Volgens Verhoef verzamelen bijna 20 procent van de ondervraagde marketeers allerlei gedetailleerde gegevens over klanten waarop o.m. marketing en communicatie wordt afgestemd. Dit zijn dan vooral de marketeers bij utilities, telco en finance. Over het algemeen zijn veel organisaties niet zo ver dat men beslissingen kan funderen op relevante informatie. Hoe nemen ze dan gefundeerde beslissingen?

De digitale marketing en social media ontwikkelingen hebben volgens de professoren Verhoef en Leeflang de meeste impact op de manier waarop we marketing uitvoeren. Het grote risico is echter dat er weinig aan kennisontwikkeling wordt gedaan om mee te gaan in de trends en ontwikkelingen. Zo zegt slechts 4 procent van de ondervraagden de noodzakelijke capaciteiten in huis te hebben om de nieuwe marketingfuncties goed genoeg te kunnen uitoefenen.

 

 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in