Roto Smeets niet meer in de race voor Sanoma-titels

Roto Smeets wordt geen uitgever van de Sanoma-bladen die te koop staan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte het concern vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Ceo Joost de Haas zegt tegen Dow Jones Nieuwsdienst:  ‘Wij worden geen uitgever, daarvoor ontbreekt het ons aan kennis en bovendien willen we geen concurrent van onze opdrachtgevers worden. Die willen we niet in de wielen rijden. We doen wel de achterkant, de back office, zoals distributie, abonnementenbeheer en advertentie-inkoop, maar spelers als Sanoma blijven dat ook zelf doen. Dat geven ze nooit uit handen. Sanoma weet dat we dit doen en in toenemende mate gaan doen.’

werd gemeld dat de drukker belangstelling had in het hele pakket Sanoma-titels dat de uitgever in de etalage had gezet.

Jaarcijfers
Roto Smeets zag  in 2013 de omzet dalen, onder meer als gevolg van een teruggang in oplage en omvang van tijdschriften en het uit de markt halen van titels. De omzet daalde van 316,4 tot 291,6 miljoen. De winst voor rente, belasting, afschrijving en amortisatie (EBITDA) daalde tot 14,6 miljoen (was 21,3 miljoen). Het nettoresultaat bleef negatief, maar verbeterde wel tot -4,1 miljoen (was -29,2 miljoen).

Overnames
De eerste periodes van 2014 werden gekenmerkt door een moeizaam op gang gekomen vraag vanuit de markt. Wel wist het concern door een belangrijk contract te sluiten met TMG voor de productie van tijdschriften Privé en Vrouw. Met dat faillissement is Roto Smeets nu nog de enige diepdrukker in Nederland.
De Haas zegt de markt in de gaten te houden. ‘A ls een bedrijf omvalt, aarzelen wij niet contracten over te nemen. Vermindering van drukkerscapaciteit is in deze markt gunstig en gunstig voor Roto Smeets.

MediaPartners
MediaPartners Groep verloor verschillende opdrachtgevers als Karwei, Randstad Holding en PostNL. Daar stonden nieuwe klanten als FNV, Aegon International en Kips en uitbreiding van de samenwerking met Albert Heijn tegenover. ‘We willen MediaPartners verder uitbouwen. De operaties vergen relatief weinig investeringen en dat is gunstig voor de marge-ontwikkeling’, aldus De Haas.

Bron: Dow Jones.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie