De digitalisering heeft een enorme impact op een bank als Rabobank. Zo onderhoudt deze bank van oudsher een flink aantal netwerken voor medewerkers, klanten en andere stakeholders. Om in contact te kunnen blijven met deze mensen dienen fysieke netwerken aangevuld te vullen met digitale netwerken. Rabobank heeft ons daarom begin 2015 gevraagd te kijken hoe we medewerkers kunnen helpen bij effectief digitaal netwerken. De uitdaging was om langdurige verandering te realiseren: digitale media ter ondersteuning van je werkzaamheden.
Aanpak
Voor deze opdracht bedachten we het project #HetNieuweDichtbij. We ontwikkelden een trainingsprogramma dat medewerkers in een B2B omgeving leert effectief digitaal te netwerken. De focus diende hierbij te liggen op gedragsverandering. Om een schaalbaar programma te maken, hebben we gebruik gemaakt van interviews, een survey (samen met DAN DNA) en diverse pilots bij onder andere de directie en twee lokale banken.
Het programma bestaat uit twee fasen. In de eerste fase trainen we gedurende twee maanden een kleine groep medewerkers van een lokale bank. We maken er digital heroes van. Onze workshops geven we via wekelijkse videocalls waarin we de lokale bank helpen met vragen, hen leren om te gaan met barrières en medewerkers enthousiasmeren en motiveren. Gedurende het programma krijgen de deelnemers toegang tot een door ons ontwikkelde tool die realtime inzicht geeft in persoonlijke online activiteiten en vooruitgang.
In de tweede fase krijgt iedereen van de lokale bank toegang tot de digitale tooling, inclusief e-learning. De deelnemers die het intensieve programma hebben gevolgd (uit de eerste fase) enthousiasmeren hun collega’s met de ervaringen die zij hebben opgedaan.
Resultaat
Sinds de start in maart 2016 hebben 24 lokale banken het programma gevolgd, 425 medewerkers getraind, is het zakelijk netwerk van deelnemers met 10% gegroeid en spotte ruim 10% van alle deelnemers een commerciële kans. Bovendien zou 93% van alle deelnemers het programma aanbevelen bij een collega en 99% voelde zich na het trainingsprogramma comfortabel met digitale media.
“Persoonlijke relaties met klanten, netwerken en andere stakeholders zijn de kern van de Rabobank. Anno 2016 vullen fysieke en digitale netwerken elkaar aan in al onze relaties.”
- Boy Sleddering, teamleider/specialist Social Media.
Klant
Rabobank Nederland
Bureau
Isobar Social Embassy
Bureaucontact
Niels van der Velden.
Isobar Social Embassy is onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands (DAN). DAN is het moederbedrijf van 11 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!