Wie het adres van reclamebureau The Others in Amersfoort intikt op zijn navigatiesysteem, komt op enig moment in een arbeiderswijkje terecht en vraagt zich af of het apparaat misschien in de war is. Maar aan dat wijkje ligt het – á la Westergasterrein – opgehipte complex van de Nationale Spoorwegen. ‘Het moest een creatieve hotspot worden’, zegt Chris Visser van The Others, ‘en dat is slechts deels gelukt. Maar wij zitten hier perfect op onze plek. Amersfoort ligt fijn centraal.’
Loc
Het kantoor van The Others bestrijkt twee vloeren in een verbouwde rustieke werkplaats, waar vroeger onderhoud aan treinen werd verricht. Visser is de locomotief van het bedrijf in een compleet platte organisatie. Dat zorgt ervoor dat we 1400 projecten per jaar – grote en kleine - kunnen doen. We werken hier met 16 man, een gemêleerde groep vrouwen, mannen, twintigers, dertigers en veertigers.’
Zat
Het is bijna 7 jaar geleden dat Visser voor zichzelf begon. Jawel, aan de keukentafel. Voor die tijd had hij er tien jaar PPGH JWT opzitten. Na de fusie (die leidde tot UbachsWisbrun/JWT) werd hij creatief directeur bij het – volledig zelfstandig opererende - JWT International, maar na 1,5 jaar was hij het netwerkgedoe wel zat. Visser omschrijft zichzelf als een no nonsens communicatieman van die gewoon lekker wil ondernemen. Hij liep te veel tegen de bureaucratie van het netwerkbureau aan. ‘Ik kwam bijvoorbeeld terug met een opdracht van een automerk voor 45 mille, met een outline op de achterkant van een servetje. Via account, creatie en weer account kwam er dan een voorstel van 85 mille. Om gillend gek van te worden.’ Hij won al snel een pitch of 9 (onder andere Autoweek, Autotrader, Ricoh, Brunel en Plus) en haalde hij art director Kim Karsten (ook ex-JWT) erbij.
Good old boekjes
Ondertussen zitten we bij The Others aan een tafel die vol ligt met boekjes. En trouwens, we liepen langs een muurhoge kast met ook heel veel boekjes.
Is Visser cum suis een beetje blijven hangen in de good old boekjestijd? Visser lacht. ‘Ik kan me voorstellen dat je die indruk hebt, maar nee, dat is niet zo. Ondanks dat we een relatief klein bureau zijn, specialiseren we ons niet. Júíst niet. Ons bestaansrecht is creativitity. We denken en werken altijd vanuit de identiteit van een merk, maar we leveren heel breed. Van huisstijl tot commercial, van verpakkingsdesign tot apps en van instore communicatie tot – ja – boekjes. Ik heb zelfs een kinderwagen bedacht voor automerk Mini. Ik denk dat we de nieuwe generalisten zijn en dat gaat ons uitstekend af. We ontwikkelen eenvoudigweg relevante antwoorden op de vragen die onze klanten ons stellen. Welke vorm dat krijgt is een onderdeel van het antwoord maar nooit een gegeven.’
Apps
In januari maakte The Others bekend dat het het Utrechtse Coding Dutchmen overnam. Voorheen bood The Others ook internetdiensten, ondergebracht bij twee man op het kantoor in Amersfoort, onder de noemer The Others Online. Die twee man – en daarmee The Others Online - werden getransfereerd naar de Domstad. Matthijs te Winkel is managing partner van The Others Online en zit er – net als Visser – voor de helft in. Visser: ‘Naast de 16 die hier zitten, hebben we nu dus ook 7 man in Utrecht zitten en die zijn daar hardcore aan het proggen; banners, sites en apps. De achtergrond van de overname is dat ik denk dat apps hét natuurlijke kanaal is om dichtbij doelgroepen te komen. De toegevoegde waarde wordt bepaald door de functionaliteit ervan. Het vervangt voor een deel oude media. Ik heb dus eigenlijk mijn eigen kannibaal gemaakt.’
ABN Amro
Zo’n 2 jaar geleden bedacht Visser een mobiele applicatie voor interne communicatie: IncrowdPro. ‘Inmiddels wordt die gebruikt door 4 duizend mensen bij ABN Amro en het fijne is dat je er van alles mee kunt. Tekst, video, agenda, people finder, de mogelijkheden zijn legio. Het grote voordeel ten opzichte van “hoe het vroeger was” is dat mensen ook direct feedback kunnen geven en veel makkelijker met elkaar in contact kunnen komen.’ The Others verkoopt de app in een software-abonnementsvorm, waarbij verschillende modules kunnen worden afgenomen. Op die manier kunnen tot 20 duizend man personeel in een organisatie worden betrokken. ‘En als er iets wijzigt, hoef je niet een nieuw boekje te drukken.’ Naast ABN Amro heeft The Others de tool onder andere ook aan Albert Heijn en Vodafone verkocht.
Sick
Goed, in een markt die specialiseert, is The Others juist een bureau dat zich als full service generalist presenteert. Is dat hét onderscheid? Visser: ‘Natuurlijk zijn er dingen waar je ons níet voor moet hebben. PR, Interior Design en de commercial met de leuke grap, daar zit niet onze kracht, dat moeten we aan anderen overlaten. Maar wij bedenken alles en we maken alles en wel tegen een flat fee. Iedereen kost hier hetzelfde: 125 euro per uur. In mijn tijd bij JWT moest er voor mij 360 euro per uur worden betaald. Dat is toch sick? En dan krijg je nog de hele trap daaronder… Dat willen niet alle klanten meer en het is ook echt niet altijd meer nodig.’
Account-moeras
Visser vindt dat The Others groot zat is zo. ‘Ik ben niet bezig met groei behalve mentale en creatieve groei. Ik ben begonnen op het dieptepunt van de crisis in 2008 en we zijn nu met in totaal 24 man. In die tijd zijn bureaus als Y&R helemaal verdampt. Maar waarom zou ik nu nog verder groeien? We hebben nu de juiste grootte om lekker te kunnen werken. Als je groeit, moet je er weer een partner naast en dat wil ik niet. Ik heb dat vaak fout zien gaan, voorbeelden te over. Uiteindelijk lees je dan iets over “een verschil van inzicht over het te voeren beleid”. En omdat wij de organisatie zo plat houden, hoeven klanten bij ons niet door het account-moeras. Afgezien van het geld dat dat scheelt, hebben veel klanten geen zin meer in de fuss die dat geeft. Die willen contact met creatieven, de makers, de ideeëngeneratoren. Dat is wat we hier doen.’