Dat vrouwen meer winkelen dan mannen, is algemeen bekend. Maar wist je dat ze ook een stuk meer uitgeven? Vorig jaar gaf men gemiddeld 49 procent meer uit aan een online aankoop dan het jaar ervoor. Deze stijging is vooral kenmerkend voor de vrouwelijke consument. Voor (web)winkels is dit een goede reden om zich beter te verdiepen in het online gedrag van de vrouwelijke consument. Daarom geeft DPG Grow-expert Marieke Wolthers marketingtips om online in contact te komen met de vrouwelijke consument.
Slimmer omgaan met vrouwelijke gebruikers
Een vrouw vertoont een relatief emotioneel zoekpatroon en zoekt vaak naar inspiratie en trends. Het feit dat vrouwen relationeel zijn ingesteld en winkelen meer als een sociale activiteit zien, zorgt er ook voor dat vrouwen tijdens online shoppen meer behoefte hebben om producten te vergelijken en ervaringen van anderen hierbij te betrekken. Daarom maken vrouwen hun keuze vaak op basis van aangeboden informatie en minder snel op hun eigen opinie.
Social shopping
Steeds meer merken zetten influencers in op social media om hun producten aan te prijzen. Een voorbeeld is de beauty-industrie waarin dit een veelvoorkomende tool is. Merken schakelen een leger aan influencers in om via social media een (positieve) ervaring te delen over de nieuwste dagcrème of foundation. Zij testen live het product en laten veelbelovende resultaten zien. Over het algemeen hebben vrouwen een positieve houding tegenover zulke online berichten die extra informatie geven. Naast losse influencer accounts, doen ook de vrouwelijke platformen zoals Flair het ontzettend goed. Deze platformen vallen inmiddels ook onder het influencer domein en worden door merken veelvuldig ingezet als het gaat om aanprijzen, testen en reviewen van producten of diensten. De ervaring van deskundigen op deze websites helpt in dit geval het maken van een keuze. Gezien de 14 miljard dollar die wereldwijd wordt uitgegeven aan influencermarketing, lijkt het erop dat veel bedrijven hier al slim op inspelen. De influencermarketing-markt wordt momenteel gedomineerd door vrouwen die zich richten op een vrouwelijke doelgroep. Maar liefst 77 procent van de influencers die actief inkomsten genereren, is vrouw.
Influencermarketing is niet de enige manier waarop je slim kunt inspelen op de vrouwelijke gebruiker. Andere goede voorbeelden van slimme online ‘social retail’-toepassingen:
- Het delen van meningen en potentiële aankopen met vrienden en mensen via social media. Bijvoorbeeld door op de website een link te plaatsen met de caption: “Vertel een vriend over ons!” Als vrienden/kennissen/familie de website aanraden, wordt het vertrouwen bij de vrouwelijke klanten verhoogd en is het aannemelijker dat zij overgaan tot een aankoop.
- Het laten zien van gelijkwaardige producten of bijbehorende accessoires die andere mensen bekeken en/of gekocht hebben.
- Het tonen van foto’s van eindgebruikers. Er zijn al veel kledingwebsites die naast product- en modelfotografie, ook socialmediafoto’s gebruiken van klanten die het kledingstuk ‘in het echt’ dragen. Deze worden vaak getoond op de productdetailpagina in de rij met verschillende andere (detail)foto’s.
Het belang van reviews
In de online wereld staan viral marketing en social influence centraal. Hierdoor hebben online reviews veel macht gekregen. Vrouwen zien online aankopen als groter risico. Zij vertrouwen sites minder snel en zullen bij weinig vertrouwen ook niet overgaan tot aankoop. Veel online partijen maken daarom al slim gebruik van vergelijkingssites of review tools zoals Trustpilot. Naast dat ze vaker reviews lezen, zijn het ook vrouwen die vaker een review plaatsen. Ze zijn over het algemeen positiever in hun reviews dan mannen. De belangrijkste reden om de tijd te nemen voor het schrijven van een positieve review, is het informeren en helpen van anderen bij een aankoop. Omdat vrouwen het merendeel van de reviews plaatsen, is het nóg belangrijker om deze doelgroep een uitstekende online ervaring te bieden.
Het gebruik van klantreviews onder vrouwen verschilt echter wel per productcategorie en sector. Zo blijkt uit onderzoek in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-branche, dat vrouwen meer dan 80 procent van de content schrijven, terwijl dat in de consumenten-elektronicamarkt maar 25 procent is. Toch is het slim om reviewmarketing onderdeel te maken van jouw online strategie. Goed of slecht, de meeste consumenten laten een review achter als erom gevraagd wordt!
Meer van dit soort inspiratie? Kijk snel op www.dpggrow.nl en volg DPG Grow op LinkedIn!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!