Het is geen geheim dat organisch bereik voor bedrijven op Facebook afneemt. In januari 2018 kondigde Facebook-oprichter Zuckerberg aan dat het platform voorrang geeft aan betekenisvolle interacties tussen vrienden en familie. Berichten van bedrijven komen nog maar bij een klein percentage van de volgers terecht. Je kunt als bedrijf dus niet meer terugvallen op al die Facebookfans die je hebt opgebouwd, en de waarde van je volgers is hiermee drastisch gedaald. Hoe krijg je je content tóch bij jouw doelgroep terecht?
Pay to play!
Juist. Door ervoor te betalen. Helaas zijn er meer bedrijven die zo denken, en wordt het steeds drukker in de wereld van Facebook Business. En meer concurrentie betekent hogere advertentieprijzen en minder advertentieruimte. Met alleen budget achter je berichten zetten kom je er dus ook niet. Er is meer voor nodig.
Word vrienden met het algoritme
Facebook selecteert – op basis van alle data dat ze de afgelopen jaren heeft verzameld – welke advertenties relevant zijn voor wie. Daarnaast is er een limiet op het aantal advertenties dat iemand te zien krijgt binnen een bepaalde periode. En dat is maar goed ook, want anders gaan mensen écht massaal Facebook verlaten. Gebruikers klagen namelijk al langer dat hun newsfeed volstaat met advertenties. Om leegloop te voorkomen kun je dus beter vrienden worden met het algoritme, dan dat je je er continu tegen verzet. Want met 10,8 miljoen gebruikers in Nederland is Facebook nog steeds het grootste sociale platform en dus een goede plek om veel mensen te bereiken.
Hoe je dat doet? Wees relevant!
Kwalitatieve, persoonlijke en relevante content wordt door Facebook gestimuleerd. Hoe relevanter jouw content en advertenties zijn voor je doelgroep, hoe beter Facebook haar best doet het daadwerkelijk aan deze mensen te laten zien. Laat het algoritme dus in je voordeel werken en stel jezelf de volgende vragen voordat je je advertentie live zet:
1. Sluit je advertentie aan bij de doelgroep?
Facebook geeft ontzettend veel opties op het gebied van targeting en dynamische advertenties, zodat advertenties precies bij de juiste mensen terechtkomen. Maak hier dus gebruik van! Verkoop je babyproducten? Richt je dan specifiek op ouders met jonge kinderen. Zo worden je euro’s aan de juiste mensen besteed, blijf je relevant én is de kans groter dat er iets met jouw content wordt gedaan.
2. Deel je je advertentie op een relevant moment?
Een goed verhaal vertellen op het verkeerde moment is zonde. Doe daarom onderzoek naar je doelgroep: wat zijn belangrijke momenten de komende periode en waar wordt veel tijd aan besteed? Probeer een haakje te vinden om jouw verhaal relevant te maken. Besef je ook wanneer je beter niet iets kunt delen. Tijdens de kerstperiode is er bijvoorbeeld een overload aan content en advertenties. Sluit jouw merk of verhaal niet per se aan bij kerst? Denk er dan goed over na of het verstandig is om te concurreren met alle andere merken tijdens deze (dure) periode.
3. Vertel je je verhaal in de juiste vorm?
Facebook wordt gebruikt voor entertainment: mensen willen vermaakt worden met content dat aansluit bij hun interesses. Ze zitten niet te wachten op een verkooppraatje van bedrijven. Maar wel als je het op een entertaining manier kunt vertellen. Leef je daarom uit met video, GIF’s en andere interactieve content of val op in de tijdlijn door verticale content te delen die geschikt is voor smartphones.
Kortom: organisch bereik daalt, advertentieruimte is beperkt en advertentieprijzen liggen hoger. Dit klinkt misschien als een bedreiging, maar is eigenlijk een kans! Waar veel bedrijven adverteren zonder duidelijke strategie of doel, kan jij je als merk onderscheiden van de rest. Want zeg nou zelf; het is toch zonde om euro’s uit te geven aan mensen die niks met jouw content gaan doen? Word daarom vrienden met het algoritme en stel jezelf bovenstaande vragen om relevant te zijn en de meest effectieve resultaten te behalen.
Wil je advies over hoe je een effectieve advertentiestrategie ontwikkelt op social media, of wat voor soort content goed werkt? Wij zijn hierin gespecialiseerd en denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op via hello@storyboard-agency.com.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!