De Edelman Trust Barometer 2021 is ongekend pessimistisch over de ontwikkeling van vertrouwen in Nederland. Jaarlijks onderzoekt dit grootste zelfstandige communicatiebureau wereldwijd de stand van het vertrouwen, covid-19 blijkt een diepe kloof te hebben geslagen in de Nederlandse samenleving.
De pandemie heeft hoogspanning veroorzaakt, persoonlijk en maatschappelijk. Zorgen over banenverlies, klimaatverandering, hackers en cyberaanvallen en het besmet raken met het coronavirus maken mensen angstig - meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan bezorgd te zijn en 17% zegt bang te zijn om hun vrijheden als burgers te verliezen.
Vier op de tien Nederlanders gelooft dat de overheid het publiek opzettelijk probeert te misleiden door uitspraken te doen waarvan zij weten dat ze niet geheel correct, of juist zwaar overdreven zijn.
Enorme ongelijkheid
Terwijl de vertrouwensindex onder het geïnformeerde publiek op 79 staat, is de vertrouwensindex onder het brede publiek slechts 62, wat resulteert in een vertrouwenskloof van 17 punten - een dramatische vergroting van de vertrouwenskloof met zeven punten in vergelijking tot vorig jaar.
Geplaagd door een groeiende angst over grote maatschappelijke problemen, waaronder de pandemie, gelooft 57% van de Nederlanders dat de crisis ongelijkheid zal vergroten en dat de economische en gezondheidseffecten ervan ongelijk over de samenleving zullen worden verdeeld.
De pandemie heeft de potentiële gevolgen van een slechte ’informatiehygiëne’ versneld: Minder dan een kwart van de Nederlanders (23%) heeft een goede informatiehygiëne, wat onder meer inhoudt dat ze informatie verifiëren.
Als gevolg hiervan is de vertrouwenskloof tussen het geïnformeerde, hoogopgeleide publiek en het brede publiek het grootst geworden op het gebied van de media. Een voorbeeld hiervan is dat 43% van de Nederlandse respondenten van mening is dat journalisten proberen mensen opzettelijk te misleiden.
Werkgever als baken van vertrouwen
Te midden van deze onzekerheid blijkt 'mijn werkgever' echter een bron van vertrouwen te zijn - momenteel staat de werkgever op de tweede plaats van meest geloofwaardige informatiebronnen onder de ondervraagden in Nederland.
Bijna twee derde van de Nederlanders (63%) vindt dat ceo's moeten ingrijpen wanneer de overheid maatschappelijke problemen niet oplost, en 62% beaamt dat ze het voortouw moeten nemen bij veranderingen, in plaats van te wachten tot de overheid deze aankondigt.
Steven Heywood, General Manager van Edelman in Nederland, denkt dat het vertrouwen nog niet zo op de proef is gesteld in de 21 jaar dat het onderzoek voor de Trust Barometer wordt gehouden. ‘In een tijdperk waarin mensen steeds vaker naar hun leiders kijken voor antwoorden en oplossingen voor ongekende maatschappelijke-, politieke- en gezondheidsuitdagingen, laten de resultaten van de Trust Barometer zien dat leiderschap tekortschiet.’
Is er dan helemaal niks positief te melden? In een dergelijk diepe crisis liggen er kansen voor het bedrijfsleven en ceo’s, volgens Heywood: ‘Zij kunnen het voortouw nemen om uit deze informatiecrisis te komen. Want zowel werkgevers als werkgeversmedia genieten de hoogste vertrouwensscores onder het Nederlandse publiek.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!