Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony’s Chocolonely verwijderd uit lijst van ethische chocolademerken

Internationale organisatie Slave Free Chocolate schrapt Nederlandse chocolademaker vanwege samenwerking met cacaoverwerker Barry Callebaut.
Tafel in Tony's chocoladebar
Tafel in Tony's chocoladebar
Tafel in Tony's chocoladebar
Tafel in Tony's chocoladebar

De internationale organisatie Slave Free Chocolate heeft Tony's Chocolonely verwijderd van een lijst van ethische chocoladebedrijven vanwege zijn banden met een van ’s werelds grootste cacaoverwerkers Barry Callebaut. Dit wordt beticht van het gebruik van kinderarbeid en -slavernij. Tony’s werd ooit opgericht om alle chocolade '100% slaafvrij' te maken.

related partner content for mobile comes here

De verwijdering van de lijst volgt op een rechtszaak in de VS van acht Malinese jongvolwassenen, die zeggen als kind als slaaf te werk zijn gesteld op cacaoplantages in Ivoorkust. Zij willen compensatie voor dwangarbeid, nalatig toezicht en emotioneel leed.

Barry Callebaut is een van de acht aangeklaagde bedrijven, naast onder meer Nestle, Cargill, Mars en Mondelēz. Deze bedrijven beloofden eerder om in 2005 de kinderarbeid uit te bannen, maar verlengden die termijn eenzijdig. Volgens de advocaat van de acht Malinesen erkennen de acht met hun herhaaldelijke uitstel dat nog altijd ze kindslaven inzetten.

Niets nieuws 

Voor Slave Free Chocolate was dit aanleiding een streep te zetten door Tony’s Chocolonely als ‘ethisch’ chocolademerk. Hoewel Tony's zijn cacaobonen niet rechtstreeks van Barry Callebaut koopt, maar dit wel gebruikt voor de verwerking, zou het tegen een lagere prijs kunnen verkopen dan andere ethische chocolademerken.

Tony’s Chocolonely stelt in een verklaring op zijn site dat het schrappen uit de lijst ‘niets nieuws’ is. Het is in het verleden vaker gebeurd dat het niet werd opgenomen in dit soort overzichten omdat het de cacao ‘rechtstreeks uit Ghana en Ivoorkust haalt’.

Tony’s: ‘Als we de problemen in West-Afrika gewoon negeren, of van sourcing veranderen, zullen we het probleem nooit oplossen, daarom gaan we naar de plek waar de problemen zijn - zodat we ze kunnen oplossen.

'Geen aanzienlijke besparingen'

Tony’s stelt dat de cacaobonen die het gebruikt 100% traceerbaar zijn, omdat Barry Callebaut de cacao scheidt en apart verwerkt. Het werkt bewust met de onderneming samen omdat het grote chocolademerken wil bewijzen dat het ook met een grote verwerker mogelijk is te werken met volledig traceerbare cacao. ‘We willen de grootste chocolademerken laten zien dat het mogelijk is om heerlijke, winstgevende chocolade te maken die vrij is van moderne slavernij en illegale kinderarbeid.’

Ook ontkent Tony’s het kritiekpunt van Slave Free Chocolate dat het aanzienlijk kan besparen door met Barry Callebaut samen te werken. Volgens Tony's betaalt het meer voor de 100% traceerbare cacaobonen dan de andere grote chocolademakers voor cacao betalen bij Barry Callebaut.

Tony's: ‘We hebben misschien enkele efficiëntievoordelen ten opzichte van kleinere ethische merken, maar dit zijn niet de merken die we proberen te veranderen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in