Recensie
Titel: The Offer You Can’t Refuse
Auteur: Steven van Belleghem
Uitgever: LannooCampus & Van Duren Management
Het vorige boek van Steven van Belleghem verscheen drie jaar geleden en werd een groot succes. In mijn recensie stelde ik destijds: van slechts een klein aantal auteurs binnen ons vakgebied kan gezegd worden dat ze echt fundamenteel vernieuwend zijn geweest. Wie zijn dat? Michael Porter, Igor Ansoff, David Aaker, Ries & Trout en Byron Sharp. Dankzij het verschijnen van ‘Customers The Day After Tomorrow’ komt er wat mij betreft een man bij in dit illustere rijtje: Steven van Belleghem.
Nu is het bereiken van de top een hele prestatie, maar het aan de top blijven is nog veel lastiger. Vandaar de prangende vraag: Is Steven er wederom in geslaagd een inspirerend en baanbrekend boek te schrijven? Of is er net als bij de nieuwe boeken van Byron Sharp en Ries & Trout slechts sprake van een veredelde herhaling van zetten?
Vormbehoud
Gelukkig is het antwoord: Ja Steven van Belleghem toont vormbehoud! Sterker nog: het nieuwe boek ontstijgt zijn vorige boeken dankzij de nog bredere en bovendien uitgesproken strategische aanpak in ‘The offer You Can’t refuse’. Wat maakt dit boek nu zo waardevol? Allereerst omdat de auteur er in slaagt om op vernieuwende wijze de weg naar het belangrijkste marketing doel (= een duurzaam concurrentie voordeel) te beschrijven. Van Belleghem doet dat bovendien op een uiterst gestructureerde en scherpzinnige wijze. Dit is zonder meer de grootste verdienste van dit boek.
Daarnaast tilt hij onder meer het nogal modieuze begrip ‘Why’ en de even modieuze roep om authenticiteit naar een hoger plan door ze veel concreter te maken dan de bekendste auteurs op dit terrein eerder deden. Als echte Vlaming doet Van Belleghem dit op een ingetogen manier, zonder Simon Sinek of Joseph Pine direct aan te vallen. De vierde stap in ‘The Offer You Can’t Refuse luidt ‘Save the World’. Dit klinkt pretentieus maar dit ‘Save the World’ aspect is door Van Belleghem veel concreter uitgewerkt dan in ‘Start with Why’ van Sinek.
Kwelling
Daarnaast schetst Steven op heerlijk toegankelijke wijze de vier belangrijkste technologische ontwikkelingen (Artificial Intelligence, 5G, Quantum computing en Robotics) van de komende jaren. Hij toont de impact van deze ontwikkelingen op het marketingvakgebied aan met tal van actuele en inspirerende voorbeelden. De voorbeelden komen (geheel anders dan bij de vele Amerikaanse auteurs) uit alle werelddelen. In zijn vorige boeken kreeg de wetenschappelijke (marketing gerelateerde) literatuur vaak slechts mondjesmaat aandacht. In dit boek wordt regelmatig uit (uiterst) relevante wetenschappelijke literatuur geciteerd. Had Steven gedurende de lock down meer tijd dan anders? Niet kunnen reizen naar de technologische hotspots in China of California moet voor deze internationale ‘event en advies professional’ een kwelling zijn
Het is ondoenlijk om de vier stappen van Van Belleghem’s strategiemodel hier even kort voor u samen te vatten. Een dergelijke samenvatting zou ook welhaast als een spoiler moeten worden beschouwd. Het belangrijkste nieuws is dat het boek de titel ‘The Offer You Can’t Refuse’ geheel waar maakt. U mag Steven’s aanbod niet weigeren, aangezien een ieder die (mede) verantwoordelijk is voor het commerciële beleid van een organisatie dit boek moet lezen. En bovenal zou u na het lezen op marketing strategisch niveau actie moeten ondernemen voor het te laat is…..
Het boek is zowel in het Engels als in het Nederlands verschenen.
Eindoordeel
***** Must read