Hoe ervaren bezoekers aan een website de communicatie via chatbots? Welke diepere inzichten liggen hieraan ten grondslag? Deze vragen staan centraal in een kwalitatief onderzoek van Margot van der Goot, Universiteit van Amsterdam. Ze imponeerde de jury van de zogeheten Strategische Communicatie Challenge 2019 met haar onderzoeksvoorstel en sleepte er 25 mille mee binnen.
Margot van der Goot is onderzoeker verbonden aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ze verwacht dat het contact tussen organisaties en consumenten steeds meer overgenomen wordt door chatbots. Maar wat weten we over de perceptie van online bezoekers daarbij?
‘De tevredenheid van de consument wordt tot nu met name gemeten door kwantitatief onderzoek. Wat er mist is een diepgaand begrip van hoe consumenten deze communicatie ervaren. Dat wil ik door middel van kwalitatief onderzoek gaan uitzoeken.’
Vaccineren tegen nepnieuws
De Strategische Communicatie Challenge 2019 is een initiatief van Logeion. Onderzoekers konden in 5 minuten hun voorstel komen pitchen voor een onderzoek naar strategische communicatie.
Van der Goot was niet de enige die met onderzoeksgeld naar huis ging. Een onderzoek naar desinformatie van Sander Hermsen (Hogeschool Utrecht) in samenwerking met de School voor Journalistiek en start-up DROG kreeg een extra stimuleringsprijs van 7.500 euro.
Hermsen wil een educatie- en weerbaarheidsstrategie ontwikkelen door mensen te leren hoe trollenfabrieken te werk gaan. ‘We willen uitzoeken of deze 'vaccinatiemethode' werkt.’
De pitches stonden alleen open voor onderzoekers van Partners van het Centrum Strategische Communicatie: Universiteit Amsterdam, Vrije Universiteit, Wageningen Universiteit en Research, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Avans
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!