Nederlandse bedrijven hebben rond Sinterklaas totaal ruim 24,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op radio, tv, in (dag)bladen en out of home-kanalen. Dat stelt monitoringbedrijf Adfact op basis van onderzoek naar de bruto mediabestedingen in de periode van 1 november tot 5 december. Het totale advertentiebudget ligt lager dan met Black Friday, waar Nederlandse organisaties gezamenlijk ruim 28 miljoen euro aan uitgaven.
Bol.com en supermarkten bovenaan
Bol.com gaf qua bruto mediabestedingen het meeste uit aan Sinterklaas-advertenties, zo'n 5,3 miljoen euro. Op de tweede plek staat Lidl met 4,6 miljoen euro uitgaven, gevolgd door Albert Heijn (3,5 miljoen euro) en Jumbo (2,5 miljoen euro). Kruidvat maakt de top vijf compleet met 1,2 miljoen euro aan uitgaven.
De top tien bestaat verder uit Hema, Bladcadeau, Corendon, Big Bazar en Thuiswinkel Waarborg. Zij gaven enkele honderdduizenden tot ruim één miljoen euro uit aan bruto mediabestedingen rondom Sinterklaas.
Levensmiddelen gaven het meeste uit
Levensmiddelenzaken hebben samen het meeste besteed aan Sinterklaas-advertenties (ruim 11,5 miljoen euro). Normaliter staan warenhuizen en speelgoedzaken bovenaan, maar die hebben dit jaar aanzienlijk minder uitgegeven. Mogelijk vanwege de coronalockdown, stelt Adfact. Warenhuizen staan dit jaar op twee met 6,6 miljoen euro aan uitgaven, gevolgd door drogisterijen en parfumerieën (1,4 miljoen euro), boekwinkels (895 duizend euro) en winkels met huishoudelijke artikelen (828 duizend euro).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!