Gele M
McDonald’s Nederland heeft in 2018 een omzet gerealiseerd van 896 miljoen euro. Dat is bijna 10,5 procent meer dan in 2017 (811 miljoen). Een omzetvermeerdering derhalve van 85 miljoen. Daarmee groeit McDonald’s fors door, want in 2017 wist het ook al met zo’n 11 procent te groeien ten opzichte van het jaar daarvoor.
De ‘gele M’ heeft vorig jaar bijna 5 procent meer gasten over de vloer gekregen. Die gasten gaven bovendien meer geld uit aan burgers, koffies en ontbijtjes. Vooral met die laatste categorie gaat het de laatste tijd goed, merkt de fastfoodketen.
McCafé
Volgens topman Erwin Dito van McDonald’s Nederland (zie recent uitgebreid interview met Adformatie hier), staat ontbijten buitenshuis nog eigenlijk nog in de kinderschoenen. ‘Maar we zien in de ontbijturen harde groei.’
McDonald’s merkt dat de verbreding van zijn assortiment vruchten afwerpt. Afgelopen jaar kwamen er zeventien nieuwe producten bij, waaronder negen premium burgers. Daarnaast zijn vorig jaar in veertig restaurants McCafé's geopend. Inmiddels zijn er negentig van die McCafé’s waar McDonald’s luxe koffies, donuts en taartjes serveert.
McDelivery
In Nederland heeft de fastfoodketen nu 247 restaurants. Er liggen plannen klaar om dit aantal flink op te schroeven, zo werd onlangs al bekend. Volgens Dito is het de bedoeling dat er komende jaren telkens zo'n vijf nieuwe vestigingen bij komen.
Een andere belangrijke groeipijler voor McDonald's is bezorgdienst McDelivery, die nu in 28 restaurants aangeboden wordt. In 2019 wordt de dienst uitgebreid naar meer steden, waaronder Delft en Leiden.
Winstcijfers brengt McDonald’s niet naar buiten.
Bron: ANP
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!