Wil je toch graag op de Dam staan tijdens Koningsdag? Dat kan. In een VR-omgeving speelt zich het Kingsday VR Festival af van 20:00 tot 23:00, kaartjes kosten 7,50. Het feest bevat onder meer muziekoptredens van Kwambo, Vangrail, dj Jochem Hamerling en een mysteryguest. Bezoekers kunnen bij de bar virtueel bier bestellen en de koning een hand geven voor zijn verjaardag. De opbrengst wordt gedoneerd aan de Voedselbank. Voor een bezoek aan het festival is een goede VR-bril nodig. Wil je wel feesten, maar heb je geen bril? Dan is er ook een livestream beschikbaar.
Videobeldiensten Teams en Zoom kunnen hun borst natmaken: WhatsApp heeft sinds vandaag de nieuwe limiet van deelnemers voor groepsgesprekken uitgebreid. Nu kunnen er 8 deelnemers worden toegevoegd aan een videogesprek, dat waren er voorheen vier. Vereiste is wel dat gebruikers de de nieuwste iOS- of Android-update hebben geïnstalleerd.
Op social media is met afschuw gereageerd op een smakeloos nep-affiche van Loesje. ‘Wel fijn dat je die corona-app niet op je jas hoeft te naaien’, staat er op de poster geschreven. De schrijver doelt daarmee op de ster die in de Tweede Wereldoorlog moest worden gedragen door Joden. ‘Ik neem er heel graag meer dan anderhalve meter afstand van. Het is niet mijn stijl en ik baal ervan dat de schrijver niet het lef had om z'n eigen naam eronder te zetten’, laat de echte Loesje weten in een verklaring op Twitter.
Afgelopen week was er een slinger van tientallen lichtjes aan de hemel te zien. Ufo’s waren het niet. Waar het wel om ging? De Starlink-satellieten van Elon Musk. In totaal om 60 satellieten die op 18 maart vanaf het Kennedy Space Center in Florida werden gelanceerd en in een baan om de aarde zijn gebracht.
Voor aanstaande donderdag staat de volgende lancering van zestig Starlink-satellieten gepland. In totaal wil Musk zo'n 12.000 van deze kunstmanen de ruimte in schieten. Het netwerk moet gaan zorgen voor een nieuwe generatie internet met hoge kwaliteit en lage kosten. Meer lezen? In dit artikel van Forbes wordt uitgelegd hoe die satellieten eruit zien en waarom wij ze zo goed kunnen waarnemen.
De coronacrisis dreigt de zwartste bladzijde te worden in de toch al weinig florissante geschiedenis van de luchtvaartsector. Het uitgelekte voorstel van de Raad van Commissarissen (RvC) van KLM om de bonus van de CEO tenminste theoretisch fors te verhogen, zorgde voor verbijstering en ongeloof. Hoe is het mogelijk dat je in tijden van corona met open ogen op zo’n landmijn voor de reputatie van de Nederlandse vliegtuigmaatschappij trapt? Lees hier de column van Jan-Willem Wits.
De Corona Check-app, die werd opgezet op verzoek van het OLVG Ziekenhuis in Amsterdam, is nu voor heel Nederland beschikbaar. Inmiddels gebruiken ruim 100.000 (75 procent actieve gebruikers) mensen de app en zijn er 4200 'coronaverdachten' geïdentificeerd. De app komt uit de koker van het Amsterdamse techbedrijf Luscii en controleert gebruikers op coronasymptomen om de druk op huisartsen en spoedeisende hulp te verlichten. De app staat overigens los van die van de overheid. Het duurt nog wel even voor die corona-opsporingsapp klaar is voor gebruik. Onder de zeven app-bouwers die dit weekend hun plannen voorlegden, tekent zich nog geen geschikte kandidaat af.
Google en Facebook moeten Australische mediabedrijven gaan betalen voor het publiceren van hun nieuws. De regering wil de 'machtsongelijkheid' tussen de digitale giganten en de traditionele media aanpakken. Facebook zegt teleurgesteld te zijn over de aankondiging van de Australische regering. Google is bereid mee te blijven denken over de gedragscode.
De impact van Covid-19 op de reisindustrie zal 'negen keer erger zijn dan 9/11', stelt de Amerikaanse Travel Association na onderzoek. De reissector zet zich schrap voor een daling van $ 519 miljard aan binnenlandse reisuitgaven, een verlies van $ 80 miljard aan belastinginkomsten en meer dan 42 miljoen minder reizigers die de VS bezoeken in 2020 dan in 2019.
Het bericht dat je wist dat zou komen: Volgens Zalando worden er de laatste weken dubbel zoveel sweatshirts en joggingbroeken besteld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook yogakleding en sokken vliegen als zoete broodjes over de digitale toonbank. De kleurrijke exemplaren van Happy Socks zijn het populairst. Een andere bestseller is een paar slippers… voor thuis.
Digitalisering is voor ondernemers momenteel cruciaal. Maar omdat er de nodige veranderingen in bestel- en betaalprocessen bij komen kijken, is dat niet voor iedereen even makkelijk. Met Helptopay komen drie Bredase ondernemers met een oplossing. Via het platform kan iedere ondernemer in 10 minuten gratis een bestelformulier maken en dat formulier vervolgens delen op zijn website, social media of WhatsApp, waarna bestellingen overzichtelijk binnenstromen en betalingen automatisch verwerkt worden.
Innovatie- en China-specialist Mark Greeven (professor aan het IMD in Lausanne), laat zien dat innovatie niet altijd iets met tech en digital is. Een crisis-learning uit China? ‘Geef marketeers meer autonomie’
DDA-voorzitter Ivo Roefs zegt dat de vraag van het ministerie van VWS moet worden bekeken door de bril van een regulier functionerende maatschappij. ‘Maar we hebben nu met een uniek probleem te maken. Er is een vijand opgestaan, een vijand van de gehele mensheid. Die kun je niet op basis van reguliere uitgangspunten en procedures bevechten. Hier gelden andere regels voor', schrijft Roefs.
Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, zegt dat het voor zich spreekt dat de corona-crisis een impact zal hebben op de resultaten van de groep voor 2020. 'Maar de voorspelbaarheid hiervan is erg beperkt. Natuurlijk zullen we zowel de groep als de onderdelen intussen bijsturen waar mogelijk, maar zonder de onderliggende strategie aan te tasten. Wij blijven inzetten op de digitale transformatie van de groep terwijl we de focus bewaren op al onze mediamerken, online én offline.' Uitgebreide verslaggeving over de resultaten van de groep over 2019 vindt u hier.
Ook tijdens de coronacrisis luisteren de meeste mensen naar NPO Radio 2. De zender was in februari en maart met een marktaandeel van 13,3 procent de best beluisterde radiozender van het land. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
NPO Radio 2 was ook vorig jaar in dezelfde periode het populairst. Radio 10 en Radio 538 scoorden als tweede en derde het beste. Het marktaandeel van de zenders stond respectievelijk op 10,7 procent en 9,9 procent.
Nu veel Nederlanders thuiszitten vanwege het coronavirus wordt er meer radio geluisterd. Het NLO deelde de afgelopen weken cijfers waaruit bleek dat de gemiddelde luistertijd is gestegen en stabiel hoog blijft. (Bron: ANP)
Meer uitgebreide verslaggeving over de meest recente luistercijfers, hier.
Om te voorkomen dat jongeren tussen 12 en 18 jaar digitale rottigheid gaan uithalen, heeft de politie de campagne ‘Gamechangers’ gestart. Met Gamechangers komen ze voor online uitdagingen te staan. Het politieteam High Tech Crime zegt dat via deze uitdagingen cybercrime leren te herkennen. Geprobeerd wordt te voorkomen dat zij (onbedoeld) dader worden.
Floor Jansen van het politieteam High Tech Crime zegt dat verveling op de loer ligt bij jongeren die noodgedwongen thuiszitten en meer online zijn. ‘Het gevaar bestaat dat ze iets strafbaars gaan doen, jongeren zijn dan geneigd grenzen op te zoeken.’ De vier uitdagingen binnen Gamechangers zijn erop gericht om de online talenten van jongeren verder te ontwikkelen in. Zij leren jongeren hun vaardigheden op een veilige manier te testen en waar mogelijk te verbeteren. Tegelijkertijd doen ze kennis op over wat wel en niet strafbaar is op internet. Met het aangaan van de challenges zijn prijzen te winnen, zoals een politie-experience.
De uitdagingen worden verzorgd door ESL, Deloitte, WeFitter en Hackintheclass.
27 procent van de marketing- en communicatieprofessionals denkt sterker uit de crisis te komen en iets meer dan de helft geeft aan te verwachten dat hun werkgever even sterk uit de crisis komt als daarvoor. Dat is althans de conclusie uit een onderzoek onder 100 marcommers van Soworker en Sipr.
Het delen van content – zo zeggen de ondervraagden – heeft momenteel een veel prominentere plaats ingenomen binnen de marketingactiviteiten. 53 procent van de respondenten zet meer contentmarketing in. 46 procent zegt meer webinars te organiseren en 39 procent verstuurt meer nieuwsbrieven. Daarbij besteedt 23 procent meer aandacht aan het verbeteren van de organische vindbaarheid (SEO). Het hele onderzoek is hier te vinden.
Het Nieuw Zeelandse warenhuis The Warehouse heeft een commercial gelanceerd waar een 'raam-teddybeer' - een inmiddels normaal verschijnsel - de hoofdrol speelt. De in eerste instantie wat eenzame beer, merkt dat er meer zoals hij zijn. Zij zwaaien naar elkaar. De boodschap van het warenhuis: 'Stay Safe New Zealand, We can't wait to see you again.'
De winkelstraten in Nederland kunnen nog tussen de 15 en de 20 procent van hun oude passantencapaciteit aan als de 1,5 meterregel na het einde van de corona-maatregelen van kracht blijft, heeft het adviesbureau Goudappel Coffeng berekend met behulp van een simulatiemodel voor voetgangersstromen.
Volgens het adviesbureau komt dat neer op een doorstroom van tussen de 500 en de 550 personen per uur per meter breedte. Daarbij wordt er rekening mee gehouden dat mensen beide richtingen op lopen en 1,5 meter afstand van elkaar houden. (Bron: ANP)
De Australische vliegmaatschappij Virgin Australia is slachtoffer geworden van de coronacrisis. Het is de eerste grote luchtvaartmaatschappij die is omgevallen sinds het vliegverkeer door het coronavirus grotendeels is stilgevallen. Bewindvoerders gaan op zoek naar nieuwe investeerders of een koper om zo het bedrijf te redden. (Bron: ANP)
Maandag 20 april
Van de Europese lidstaten behoort Nederland met Denemarken, Tsjechië en Finland tot de koplopers op het gebied van digitalisering. Desondanks lopen Europese bedrijven achter op hun Amerikaanse concurrenten, stelt de Europese Investeringsbank (EIB). De gemiddelde score in de EIB-digitaliseringsindex van bedrijven in de EU ligt onder het cijfer van de Verenigde Staten.
Volgens de EIB laat de coronapandemie zien dat digitale technologie onmisbaar is geworden. De index is gebaseerd op informatie die bij bedrijven is ingewonnen over de mate waarin zij nieuwe digitale technologie introduceren, hun digitale infrastructuur en investeringen in digitale technologie.
Steun aan Booking.com blijft wat mij betreft oké. Maar dan wel alleen onder de voorwaarde dat het ministerie van financiën (en dus de Nederlandse belastingbetaler) er een – extreem voordelig – pakket opties op aandelen BKNG (Booking holding) voor terug krijgt. Dan hebben we eindelijk een subtiel werkend vaccin tegen dat verschrikkelijke ‘shareholders only’ virus, schrijft Max Kohnstamm in zijn blog.
Met de nieuwe social-campagne van VisitTwente.nl wil de organisatie de schoonheid van Twente laten zien door de ogen van koe Liesje22. De campagne, ontwikkeld door Lemon Scented Tea, introduceert de eerste cowfluencer ter wereld. Met de Instagram-take over van Liesje22 wil opdrachtgever Twente Marketing Nederlanders inspireren naar Twente te komen wanneer dat straks weer mogelijk is. Liesje22 laat met de boodschap: ‘Nu nog even binnen blijven, straks weer #tijdzatintwente’, de mooiste plekjes van de streek zien.
De corona-app van de overheid laat nog even op zich wachten, maar de Hema komt wel met een app. Althans, er wordt versneld een nieuwe release van de Hema app uitgerold, waarmee de winkel 24/7 beschikbaar is. Hema wil daarmee inspelen op de toename van het online bestellen nu een deel van de klanten niet naar de winkel kan of wil, zo klinkt het.
Er is veel gesproken over privacy, veiligheid en doelmatigheid, maar wat vinden de toekomstige gebruikers eigenlijk van de corona-app? Het Amsterdamse Valsplat, een van de eerste bureaus die zich specialiseerde in usability onderzoek, keek mee en vroeg jan met de pet hoe hij over de corona-app denkt. Lees de resultaten hier.
Onbekenden hebben een sms-bericht rondgestuurd dat zogenaamd afkomstig is van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het bericht noemt zichzelf een NL-Alert. In de tekst staat dat het RIVM zorgpakketten aanbiedt en dat mensen die kunnen kopen door een link te volgen. 'Dit bericht is niet van het RIVM afkomstig. Klik niet op de link in het bericht', laat het RIVM weten.
De impact van het coronavirus op de stad Amsterdam en de inwoners is binnenkort te zien in een digitale expositie. Het Amsterdam Museum roept mensen op hun persoonlijke verhalen in te sturen. Het museum werkt voor de expositie 'Corona in de stad', die vanaf half mei te zien is, samen met onder meer de Openbare Bibliotheek Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en fotografiemuseum FOAM. Hierbij draait het niet om de verklaringen en feiten van ministers en experts over het virus, maar om de alledaagse verhalen en ervaringen van mensen in de stad.
De bond van adverteerders roept merkleiders op te blijven investeren. 'We voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid de economie draaiende te houden en te blijven investeren in communicatie en media, anders vallen er partijen om.' Die boodschap droeg bvA bestuurslid Brenda Smith (CMO bij A.S. Watson) uit tijdens de derde uitzending van Adformatie Connects Live. Brenda Smith: ’Ik begrijp dat er merken zijn die nu geen sales- of merkboodschap kunnen communiceren. Kruidvat speelt als voordeeldrogist een relevante rol om Nederlanders te helpen gezond te blijven en blijft dus wel adverteren.'
De uitzending terugkijken? Dat kan hier.
De voorwaarden van de overheid voor de corona-apps waren "niet duidelijk genoeg" en daardoor zijn de zeven voorstellen voor de apps "onvoldoende uitgewerkt". De Autoriteit Persoonsgegevens komt daarom niet met een inhoudelijk oordeel over de apps.
Een omgebouwd snorkelmasker van Decathlon wordt door zorgverleners enthousiast ontvangen bij de hulp van coronapatiënten. Het ministerie van VWS keurde de snorkel vorige week echter af. Het snorkelmasker, dat het hele gezicht bedekt, wordt via een 3D-geprint koppelstuk, ontworpen door de TU Delft en geprint door drie bedrijven, vastgemaakt aan een luchtpomp. Het ontwerp van deze ‘Air-Wave Protector’ is openbaar gemaakt op de website van de gelijknamige stichting.
Een idee van Tim Hofman om in coronatijden te betalen voor streams van concerten heeft in enkele dagen geleid tot een nieuwe app waarop artiesten en poppodia een liveoptreden kunnen streamen voor thuiszitters. Ontwikkelaar Dat meldt het AD. Terence Huijgen las de suggestie van hofman en ontwierp de app Hometour.events voor artiesten die huiskamerconcerten willen streamen.
De auto-industrie, goed voor 10% van de hele Europese economie, heeft keiharde klappen gekregen door de coronacrisis. Alleen in Nederland liep het omzetverlies tot begin april al tot ruim boven de €100 miljoen, terwijl de grootste klap nog moet komen. Een exitstrategie uit de lockdown kan alleen onder Europese coördinatie. Anders gaan honderdduizenden banen onnodig verloren, meldt de Telegraaf..
Rechtbanken zetten zich schrap voor een hausse aan faillissementen. Om onnodige faillissementen te voorkomen kan bemiddeling uitkomst bieden. Een speciaal loket gaat daarbij helpen, meldt het FD.
Nederlanders proberen elkaar door de coronacrisis heen te helpen. Zo blijft 60 tot 70 procent gewoon het abonnement op de gesloten sportschool doorbetalen. Ook vragen nauwelijks mensen hun geld terug voor afgelaste concerten en evenementenen betalen we meestal de schoonmaker door, ook al komt hij of zij niet. Dat blijkt uit een rondgang van het AD langs verschillende branche- en koepelorganisaties.
De op één na grootste adverteerder ter wereld, FMCG-bedrijf P&G, verhoogt naar verluidt zijn marketinguitgaven nu de vraag naar veel van zijn producten - vooral toiletpapier! - stijgt doordat mensen over de hele wereld zichzelf blijven isoleren. In een brief aan beleggers schrijft het bedrijf dat het de vraagtoename ziet van vijf procent in de categorieën thuiszorg, schoonmaak / was en persoonlijke verzorging.
'De perfecte app is er nog niet', heeft een woordvoerder van het ministerie al tegen NOS gezegd. Experts laten zich zeer kritisch uit over de gepresenteerde apps. 'Geen van de apps voldoet aan de kwaliteitseisen van het ministerie', zegt Benjamin Broersma van de Open State Foundation tegen de nos.nl. 'Alle apps hebben ontwerpfouten.'
Het kabinet wil op dinsdag een besluit nemen over de apps ter ondersteuning van het bron- en contactonderzoek van de GGD. Dat werd bekendgemaakt tijdens de 'Appathon’ die dit weekend op het ministerie van VWS plaatsvond. 'Belangrijk bij deze afweging is dat de apps zinvol, veilig en vertrouwd ingezet kunnen worden om het coronavirus te bestrijden.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!