Grip op het effectief bereiken en bewegen van klanten met CRM-data onboarding

Op basis van data onboarding ontwikkelden we twee verschillende doelgroepgerichte campagnes

LensOnline.nl verovert Nederlandse markt

LensOnline is één van de grootste online aanbieders van contactlenzen. Een relatief nieuw merk in Nederland die zijn oorsprong in België heeft. LensOnline maakt het mogelijk om lenzen zowel online als via je eigen opticien te kopen. Een uniek concept dat het gemak van online en de service van opticiens verenigd. LensOnline wilt de Nederlandse markt verder veroveren en vroeg DPG Media hierbij te helpen.

Omdat LensOnline een relatief nieuwe speler is op de Nederlandse markt, is het essentieel om nieuwe klanten te werven en zo de customer base te vergroten. Om deze doelstelling te realiseren willen we weten wie de huidige klanten van LensOnline zijn en wat hen beweegt bij LensOnline te kopen. 

 

Videocase samenwerking

Aanpak

DPG Media beschikt over een rijk datawarehouse met een enorme hoeveelheid klantkenmerken. Door, geheel volgens de privacyrichtlijnen, de klantdata van LensOnline te koppelen aan de data van DPG Media, zijn er twee prominente doelgroepen gedefinieerd. Beiden met andere kenmerken én een andere aanleiding om te kopen bij LensOnline.

Op basis van deze kennis ontwikkelden we twee verschillende doelgroepgerichte campagnes waarin we, naast gesegmenteerde online uitingen, ook print getarget hebben ingezet. Hierbij creëerden we inserts, waarbij we de boodschap passend maakten op de behoefte en koopaanleiding per doelgroep.

Deze inserts zijn meegestuurd met diverse magazines, om zo beide doelgroepen op grote schaal te bereiken. Alleen de lezers die voldeden aan één van de twee samengestelde profielen, ontvingen een insert. Overige lezers, wiens profiel niet overeenkwam, werden bewust uitgesloten.

CRM-data onboarding stelde ons in staat om exact te meten wat het effect van de campagne was. Zo zijn klanten één op één te herkennen binnen het DPG Media netwerk. Er is precies te zien welke abonnees de inserts hebben ontvangen én daadwerkelijk een online aankoop bij LensOnline hebben gedaan.

Resultaat

Het resultaat was boven verwachting.  Zeker wanneer we meenemen dat LensOnline een relatief jong merk is en we niet wisten wie van de lezers wel of geen lenzen draagt. Onderzoek laat zien dat de online CTR’s van de native posts en IAB-formaten 25% boven de gestelde benchmark scoorden en dat 4% van de nieuwe klanten in januari en februari dankzij de insert klant zijn geworden.

Dankzij CRM-data onboarding, geven we de adverteerder grip op het effectief bereiken en bewegen van hun doelgroep en het slim inzetten van hun marketingbudget.

Gedreven door data, met minimale waste en maximaal resultaat!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →