Ongeveer de helft van de Nederlandse jongeren vindt reclame van influencers irritant. Maar de reclamevorm blijkt wel effectief, want één op de drie jongeren zegt producten te kopen door influencers. Zij vinden het wel belangrijk dat de influencer 'oprecht enthousiast' is over een product, want doen alsof werkt niet.
Jongeren geven om merkreputatie
Deze en meer onderzoekconclusies staan in een rapport van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent. De partijen hebben voor hun 'Grote Jongerenonderzoek 2023' bijna drieduizend Nederlandse jongeren tussen de 15 en 36 jaar gevraagd naar veel verschillende onderwerpen, inclusief advertising, audio, online privacy, social media en merken.
Uit het onderzoek blijkt zo ook dat jongeren merken en producten kiezen op basis van de merkreputatie, de kwaliteit van het product en de prijs-kwaliteitverhouding van het product. Daarna volgen zaken als transparante merkcommunicatie. Hoogopgeleide jongeren uit stedelijke gebieden vinden het ook van belang dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord of duurzaam onderneemt
Verslaafd aan sociale media
Een meerderheid van de jongeren (62 procent) zegt ook verslaafd te zijn aan sociale media. In de doelgroep 15 - 21 jaar is dit percentage nog hoger. Gemiddeld zitten jongeren liefst 4.8 uur per dag op hun mobiele telefoon, vooral op sociale media. Bijna de helft van de jongeren gebruikt sociale media ook als belangrijkste nieuwsbron.
Maar sociale media heeft een keerzijde. In de algemene jongerendoelgroep (15 - 36 jaar) zegt liefst dertig procent van de jongeren zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van sociale media. De impact van sociale media uit zich ook in het cijfer dat jongeren hun gezondheid geven. Dit jaar is dat gemiddeld een 6.9, een stuk lager dan de gemiddelde 7.6 die er in 2020 gegeven werd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!