Apple iPhone is het populairste mobiele telefoonmerk onder Nederlandse consumenten, blijkt uit onderzoek van internationaal marketingplatform SEMrush. Het merk is het afgelopen jaar maandelijks gemiddeld iets meer dan 108.000 keer gezocht via Google. Op nummer twee staat Huawei. De top drie wordt gecomplementeerd door het Chinese merk Xiaomi.
Bij het bijhouden van de data is gekeken naar de periode juli 2018 tot en met juni 2019. Huawei beleefde in mei een enorme piek met 165.000 zoekopdrachten. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de Amerikaanse boycot op het merk. Gemiddeld werd Huawei maandelijks 106.000 keer gezocht via de zoekmachine.
Apple beleefde vorig jaar september een piek, vanwege de aankondiging van de drie nieuwe iPhones destijds. Samsung vinden we een stuk lager op de ranglijst: het Koreaanse merk moet genoegen nemen met plek zes. SEMrush verwacht overigens wel dat Samsung weer zal stijgen, omdat de nieuwe Galaxy Note waarschijnlijk morgen zal worden gepresenteerd tijdens het evenement Samsung Unpacked.
Over het onderzoek
De rangschikking wordt gemaakt op basis van zoekvolumes op Google van verschillende merken. Hierbij wordt rekening gehouden met telefoonmerken, maar ook met de belangrijkste telefoonmodellen per merk. Om te voorkomen dat bij de Samsung-resultaten televisies worden meegenomen, wordt bij analyseren van de data gebruik gemaakt van termen als ‘Galaxy’ of de verschillende S-modellen van het merk.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Wat heeft het zoekvolume te maken met populariteit? Als ik op een Samsung telefoon Google is dat omdat ik een fail video van de opvouwbare Samsung wil zien. Of van zo’n ontploffend modelletje. Niet omdat ik zo van het merk houdt.
Een soortgelijk voorbeeld staat in het artikel; Huwawei staat op 2. Zeer waarschijnlijk door de boycot. Dat zegt niets over de populariteit.
Beetje kritischer zijn, Adformatie!