Premium

HelloFresh veruit meest bekende, gewaardeerde en bestelde maaltijdbox in Nederland

Als je mensen vraagt waar hun favoriete maaltijdbox kan verbeteren, noemen ze vooral prijs en portiegrootte.

Maaltijdbox extra leuk uitgestald
Foto: HelloFresh

De scholen zijn weer begonnen, de wegen staan in de spits (en daarbuiten) weer vol, we haasten ons ’s avonds naar huis om te koken voor het gezin. Veel mensen kiezen voor koken met een maaltijdbox om boodschappen- en keuzestress te vermijden en kookgemak te vergroten. Bijna 1 op de 8 Nederlanders bestelt regelmatig tot vaak een maaltijdbox, ruim een derde af en toe en 1 op de 6 bestelt ze wel eens, ‘maar nu al een tijd niet meer’. Slechts een ruime derde zegt (vrijwel) nooit een maaltijdbox te bestellen. Wat daarbij opvalt is dat 55-plussers veel vaker zeggen (bijna) nooit een box te bestellen: 52 procent. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Het vermoeden is dat HelloFresh de troepen aanvoert in het domein van de maaltijdbox, maar hoe groot is de hegemonie?

Bestelt u wel eens maaltijdboxen?

Ja, regelmatig tot vaak                13%
Ja, af en toe                                36%
Ja, maar al een tijd niet meer       16%
Nee, (vrijwel )nooit                      35%

Vlaggendrager

Nou, die hegemonie is groot. De spontane merkbekendheid van HelloFresh (68 pct) is gigantisch veel groter dan de nummer twee, Marley Spoon (11 pct). Ook top of mind (eerstgenoemde merk) is HelloFresh de vlaggendrager (61 pct).

Spontane merkbekendheid

HelloFresh                        68%
Marley Spoon                   11%
Crisp                                 4%
Green Chef                       3%
Ekomenu                          1%
De Familiebox                   1%
De Krat                             1%
Dinnerly                            1%
Overig                              30%
Weet niet                          20%

 

Besteld

HelloFresh is ook veruit de meest bestelde maaltijdbox. 85 procent van de bestellers koos ‘wel eens’ voor HelloFresh. Daarna komt er een hele tijd niks en dan pas volgen Allerhande Box, Marley Spoon en Green Chef. Albert Heijn is overigens al in maart 2020 gestopt met de Allerhande Box. De reden die de super destijds gaf, is dat er in het productieproces meer ruimte moest worden gemaakt voor andere veelgevraagde producten. Sindsdien hebben we de Allerhande Box niet meer teruggezien. Een woordvoerder van Albert Heijn zegt in reactie op Adformatie dat niet bekend is of het concept opnieuw gelanceerd zal worden. Green Chef is overigens ook een box uit de koker van HelloFresh.

Welke van onderstaande maaltijdboxen heeft u wel eens besteld?

HelloFresh                                                                 85%
Allerhande Box                                                          23%
Marley Spoon                                                            18%
Green Chef                                                               17%
Crisp                                                                         15%
De Familiebox (voorheen Mathijs Maaltijdbox)            10%
Foodbag                                                                    9%
Ekomenu                                                                   7%
Streekbox                                                                  7%
De Krat                                                                      7%
Dinnerly                                                                     6%
Anders, namelijk….                                                    3%
Marley Spoon
Marley Spoon

Beste

Groot maakt in dit geval ook bemind. (Logisch, want je kunt een box pas beoordelen als je ‘m hebt uitgeprobeerd.) Bijna 7 op de 10 Nederlanders zegt HelloFresh de beste box te vinden. Ook hier weer Marley Spoon als runner-up op (zeer) grote afstand.

Welke van onderstaande maaltijdboxen vindt u de beste?

HelloFresh                                                                 69%
Marley Spoon                                                            7%
Green Chef                                                               6%
Allerhande Box                                                          6%
Ekomenu                                                                   4%
Crisp                                                                         4%
De Familiebox (voorheen Mathijs Maaltijdbox)            3%
De Krat                                                                      3%
Foodbag                                                                    3%
Streekbox                                                                  2%
Dinnerly                                                                     2%
Ik heb geen voorkeur                                                10%

Reasons why not

Er is geen ontkomen aan, HelloFresh heerst in maaltijdboxenland. Maar er zijn ook mensen die nooit aan de maaltijdbox wilden, of die er na een tijdje mee stopten. Zoals eerder genoemd zijn 55-plussers hierin oververtegenwoordigd. En dat geldt ook voor consumenten in de Nielsen-regio's Zuid en (vooral!) Oost. Ook de mensen met een laag opleidingsniveau vallen bovengemiddeld vaak in de categorie 'niet of nooit maaltijdboxen bestellen'.

De meest genoemde reden daarvoor is dat het te duur is, dat zegt meer dan 6 op de 10 niet - of nooit-bestellers. Bijna de helft zegt de voorkeur te geven aan zelf boodschappen doen in de supermarkt.

Wat zijn de redenen dat u nog nooit een maaltijdbox heeft besteld of er al een tijd mee bent gestopt?

Te duur                                                                                63%
Ik doe liever boodschappen in de supermarkt                       45%
Ik heb geen interesse in het concept                                    22%
Ik ken het niet goed genoeg                                                 16%
Omdat ik dan thuis moet zijn voor de bezorging                    15%
De porties zijn te klein                                                          10%
Ik vind de kwaliteit niet goed genoeg                                    9%
Te veel verpakkingsmateriaal                                               8%
Ik vind de maaltijden niet lekker                                           8%
Het aanbod past niet bij mijn dieet of allergieën                    8%
Het is te veel werk om de maaltijden klaar te maken             6%
Anders, namelijk….                                                              3%
Ook van HelloFresh: Green Chef
Ook van HelloFresh: Green Chef

De why

Waarom wél maaltijdboxen bestellen? De redenen liggen voor de hand, maar we zetten ze in onderstaande tabel toch op een rijtje. Gemak en tijd besparen worden het vaakst genoemd. Maar ook het ontdekken van nieuwe recepten en ingrediënten is vaak te horen, evenals ‘het helpt me gevarieerd te eten’.

Wat zijn de redenen dat u maaltijdboxen bestelt?

Gemak                                                                                48%
Bespaart tijd                                                                        48%
Ik ontdek nieuwe recepten en ingrediënten                           39%
Het helpt me gevarieerd te eten                                           33%
Gezond                                                                               29%
Lekker                                                                                 29%
Geeft rust in mijn hoofd                                                        20%
Ik leer er beter door koken                                                   15%

Verbeterpunten

Is het spel dan al helemaal uitgespeeld? Nee, want consumenten vinden wel dat hun favoriete maaltijdbox nog verbeteringen kan aanbrengen. De helft zegt dat de prijs omlaag moet en – misschien wel in het verlengde daarvan – de porties mogen wel wat groter (zegt een kwart). Aan het gegeven dat de verpakkingen in maaltijdboxen (een takje tijm dat separaat in plastic is verpakt etc.), nog wel eens overdreven zijn, storen veel minder mensen zich; slechts 17 procent. Een tiende van de mensen weet overigens geen verbeterpunten te noemen: ‘Ik vind mijn favoriete maaltijdbox helemaal top!'

Waar kan uw favoriete maaltijdbox nog verbeteringen aanbrengen?

Prijs moet omlaag                                                                                    48%
Porties mogen wel wat groter                                                                   26%
Meer variatie in de maaltijden                                                                  22%
Flexibelere bezorgtijden                                                                           19%
Verpakkingsmateriaal moet teruggebracht worden                                    17%
Versheid van de producten mag beter                                                      16%
Kwaliteit van de producten moet omhoog                                                 15%
De tijd om de maaltijd klaar te maken mag korter                                     14%
Betere opties voor speciale diëten (bijv. glutenvrij, lactosevrij)                    14%
Er zit teveel schil- en snijwerk aan de groenten, dat mag wel wat minder    13%
Niets, ik vind mijn favoriete maaltijdbox helemaal top                                10%
De recepten mogen wel wat duidelijker                                                    7%
Anders, namelijk….                                                                                 1%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Op deze pagina zijn alle andere onderzoeken van het Adformatie-MSI-consumentenpanel te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie