Overslaan en naar de inhoud gaan

Google rolt nieuwe AI-advertentietool uit die onlinecampagnes moet verbeteren

De tool Demand Gen werd een paar maanden geleden aangekondigd.
Google Demand Gen
Een uitsnede van een Demand Gen-marketingafbeelding
© Afbeelding: Google
Google Demand Gen
Een uitsnede van een Demand Gen-marketingafbeelding
© Afbeelding: Google

Google stelt de eerder aangekondigde tool Demand Gen beschikbaar, een nieuwe manier die artificiële intelligentie (AI) gebruikt om de prestaties van onlinecampagnes van adverteerders te verbeteren.

related partner content for mobile comes here

Demand Gen is in juni geïntroduceerd, maar kwam toen nog niet breed beschikbaar. Google zegt Demand Gen in de afgelopen maanden met duizenden organisaties getest te hebben. Die testperiode heeft ‘positieve feedback’ opgeleverd, zo schrijft het bedrijf zonder in detail te treden. Het persbericht noemt ook slechts één succesverhaal, waar dat er doorgaans meerdere zijn. Volgens Google heeft Samsung Duitsland dankzij Maximize Clicks in Demand Gen liefst vierhonderd procent meer doorkliks gerealiseerd ten opzichte van de benchmark in april.

De toolkit van Demand Gen draait om onlinecampagnes. De adverteerder kan met Demand Gen verschillende soorten content, van korte video’s tot carrousels, gebruiken voor campagnes. retailers kunnen ook productfeeds inzetten. Die productfeeds zijn ook te personaliseren door tekst en afbeeldingen uit de catalogus te combineren. De consument krijgt zo online het product te zien dat het beste bij zijn interesse past.

Completere inzichten

Google claimt dat Demand Gen ook completere inzichten geeft dan de huidige Discovery- en Video Action-campagnes. Naast de bestaande campagnestatistieken geeft Demand Gen namelijk ook de mogelijkheid om prestaties te sorteren op de basis van verschillende typen content. De adverteerder moet zo een duidelijker beeld krijgen van welke campagnevormen goed presteren en welke ruimte voor verbetering bieden.

Er is ook meer focus op het bereiken van nieuwe doelgroepen. In Demand Gen kan de adverteerder eigen data combineren met de interessesignalen van Google om tot ‘look alike segmenten’ te komen. Die geven inzicht in de huidige prestaties, en maken zo ook duidelijk waar de adverteerder zich op kan/wil richten. De adverteerder kiest vervolgens de online biedstrategie die past bij zijn doelstellingen. Een doelstelling kan het verhogen van het aantal kliks vanuit de Google-zoekmachine naar de website zijn, maar bijvoorbeeld ook specifiek het verhogen van de conversies.

Vanaf vandaag komt Demand Gen beschikbaar voor alle Google Ads-gebruikers, maar de uitrol duurt volgens Google tot ‘begin 2024.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in