Het bedrijf Life360 zou stiekem de precieze locatie van zijn appgebruikers verkopen aan adverteerders, die de data gebruiken voor zeer gerichte marketingcampagnes. Dat schrijft The Markup op basis van gesprekken met vier betrokken personen. Life360 biedt een app aan waarmee families elkaars locatie kunnen volgen. Deze app heeft wereldwijd tientallen miljoenen gebruikers. Volgens de nieuwssite verdiende Life360 in 2020 zestien miljoen dollar aan het verkopen van gebruikersdata.
Life360 bevestigt of ontkent niet
De directeur bevestigt of ontkent niet dat Life360 de exacte locatie van zijn eigen appgebruikers doorverkoopt aan adverteerders. Hij zegt dat Life360 data als een belangrijk onderdeel van zijn verdienmodel ziet, dat het mogelijk maakt om de belangrijkste functies van de app gratis aan te bieden.
Life360 vermeldt in zijn privacybeleid dat het gebruikersdata kan delen met derde partijen, maar dat die informatie niet herleidbaar is naar individuen. Dat klopt niet, zeggen bronnen tegen The Markup. Zij claimen dat het bedrijf verzuimt om technische maatregelen te nemen die de informatie anoniem maken. Adverteerders kunnen de gebruikersdata daarom relatief eenvoudig herleiden naar specifieke personen en zelfs hele families, zeggen de bronnen. Dat zou in strijd zijn met het privacybeleid
Tile-overname
In november maakte Life360 bekend dat het Tile overneemt voor 205 miljoen dollar. Tile is een bekende fabrikant van trackers: een gadget die je bijvoorbeeld aan je sleutelbos hangt en die zijn locatie doorgeeft via bluetooth en soms andere technieken. Als de gebruiker zijn sleutelbos kwijt is, kan hij of zij de exacte locatie zien in de Tile-smartphone-app. Tegenover The Markup zegt de oprichter en directeur van Life360 dat het de locatie van Tile-gebruikers niet gaat verkopen.
Eerder kocht Life360 Jiobit, een bedrijf dat polsbanden voor kinderen verkoopt. De polsband geeft zijn locatie voortdurend door aan de ouders. Life360 zegt ook deze informatie niet te verkopen aan adverteerders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!