Adformatie leest tijdens deze crisis de internationale media voor je door. Onze selectie van belangwekkende en informatieve artikelen delen we vanaf nu iedere werkdag. Hier de editor’s pick van vrijdag 10 april:
Het coronavirus verandert alles, maar niet heus
Mark Ritson in MarketingWeek
Originele titel: Everything will change forever after coronavirus…won’t it?
De voorspellingen over de fundamentele veranderingen die Covid-19 veroorzaken zal, lopen nogal uiteen. Het hangt af aan wie je het vraagt, stelt Mark Ritson in MarketingWeek. Op het gebied van leiderschap (Forbes), de media (Vanity Fair), universiteiten (Wall Street Journal), sport (New York Times), globalisering (BBC) en de consumptie (AdAge). Het wordt vooral gedreven door de perspectieven van degenen die ze maken - in werkelijkheid zullen de meeste dingen teruggaan naar hoe ze waren.
Hoe het dominante Skype binnen 10 jaar zijn positie verloor
Artikel op Techzimo
Originele titel: Microsoft’s Skype struggles have created a Zoom moment
Als de coronavirus-pandemie in 2011 de wereld was overgegaan, zou iedereen Skype hebben gebruikt voor video- en spraakoproepen. Nu negen jaar verder is het de crisis van Zoom en Houseparty geworden. Skype is irrelevant. Wat is er misgegaan en heeft geleid tot de teloorgang van het door Microsoft gekochte Skype? Een analyse.
Coronavirus stelt social responsability op de proef
Blog Harvard Business Review
Originele titel: Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test
Hoe diep verankerd zijn maatschappelijk ondernemen en purpose in het ondernemingsbeleid? Dat gaan we ontdekken in deze coronacrisis, stelt Mark R. Kramer, hoofddocent aan de Harvard Business School, in deze blog. De relevante vraag daarvoor: hoe behandelen bedrijven ze werknemers, kleine leveranciers en lokale gemeenschappen nu er enorme afschrijvingen moeten worden gedaan? ‘De moedige en creatieve stappen die bedrijven vandaag nemen om onmiddellijke hulp te bieden, zullen hun nalatenschap van morgen bepalen.’
Mediaconsumptie in het tijdperk van Covid-19, van GenZ tot de Boomers
Overzicht van The Visual Capitalist
Originele titel: How Covid-19 Has Impacted Media Consumption, by Generation
Tijdens deze periode van sociaal isolement is het geen verrassing dat mensen enorme hoeveelheden media consumeren. De Visual Capitalist brengt met werkelijk prachtige infographics in beeld hoe dat gebeurt bij de verschillende generaties. Van GenZ tot de Boomers. De graphics zijn samengesteld op basis van gegevens van het Global Web Index-rapport.
Hoe je mensen kunt ontslaan op een menselijke manier
Blog Harvard Business Review
Originele title: How to Manage Coronavirus Layoffs with Compassion
Het is ongeveer de moeilijkste taak die er is, helemaal tijdens zo’n ingrijpende crisis: mensen ontslaan. En dan is er ook nog de fysieke afstand. In dit stuk gaat Rebecca Knight , freelance journalist en docent aan de Wesleyan University, uitgebreid in op hoe dat dan toch het beste kan gebeuren. Praktisch stuk met een erg gedegen theoretische ondergrond, waaronder twee case-study’s. Helaas verplicht leesvoer voor veel interne-communicatieprofessionals en leidinggevenden.
De weg voor nationale economieën naar de uitgang van de crisis
Model van McKinsey
Originele titel: How to restart national economies during the coronavirus crisis
De wereld staat voor een dubbele opdracht: het virus onderdrukken en de negatieve economische gevolgen voor burgers verzachten. De voortgang op beide fronten bepaalt de vorm van het economisch herstel. De auteurs, werkzaam voor McKinsey in verschillende werelddelen, schetsen de weg naar herstel. Die loopt via vier stadia en verschilt per regio. ‘Door verschillen tussen regio's en sectoren te erkennen, kunnen overheden mensen sneller aan het werk krijgen en ons levensonderhoud waarborgen.’
Wat Amerikaanse topmarketeers hebben gedaan nadat de crisis uitbrak
Rondje cmo’s van Forbes
Originele titel: How Top Marketers Are Navigating Advertising And Management During Covid-19
Wat hebben chief marketing officers in de VS gedaan aan hun merken, advertising en communicatie tijdens pandemie van het coronavirus. Het Forbes cmo-netwerk ging langs bij 13 topmarketeers – een omineus getal. Zij vertellen hoe ze hebben ingegrepen.
Wie we het meest (en minst) vertrouwen in deze crisis
Onderzoek Edelman
Originele titel: Trust and the Coronavirus: Edelman Trust Barometer Special Report
Edelman heeft zijn Trust Barometer ook losgelaten op de coronacrisis met een studie in 10 landen, waaronder Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Italië het VK en de VS, maar zonder Nederland. Daaruit blijkt dat meest geloofwaardige bron van communicatie de eigen werkgevers zijn. 63 procent vindt het eigen bedrijf de meest geloofwaardige afzender, tegenover 58 procent voor een overheidswebsite en 51 procent voor traditionele media. Meer dan een derde van de mensen zegt nooit te zullen afgaan op de informatie van sociale media alleen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!