Mark Rutte wint verkiezingen, verliest vertrouwen
In de verkiezingscampagne zette de VVD vol in op het incasseren van premierbonus. Rutte als centrale boodschap bezorgde de partij de onbetwiste winst.
Hoe snel het kan gaan werd duidelijk nadat verkenner Kasja Ollongren haar gespreksnotities met de fameuze woorden “Omtzigt, functie elders” richting een fotograaf hield. Rutte ontkende in een interview met de NOS dat Omtzigt besproken was, maar uit de gespreksverslagen bleek iets anders.
Er vielen ongekend harde woorden over de betrouwbaarheid van Rutte, ook van het CDA en D66, en de premier leek te moeten vrezen voor zijn politieke leven.
Het debat werd ook op Adformatie gevoerd, met veelgelezen stukken. Charles Huijskens schreef dat de VVD werkte aan een ‘Plan B’ en zich afvroeg hoe het van Mark Rutte af kon komen?
Ruttes oude spindoctor Jan Driessen nam het voor zijn politieke vriend op, noemde hem slachtoffer van populistische hypocrisie. Het stuk ging door het dak en werd enkele honderdduizenden keren gelezen.
Marc Oosterhout hield het hoofd koel meende dat een ‘sterk merk als Mark Rutte niet om zou vallen van een leugentje om eigen bestwil’. Hij bleek daarmee een juiste analyse te hebben gemaakt; over anderhalve week staat Rutte IV op het bordes.
Geniaal, Ilse krijgt een baby
De AH-commercials met Ilse, de ‘nieuwe Harry Piekema’, waren het net niet, of aardiger gezegd; Ilse en haar gezin leken wat tijd nodig te hebben om te groeien.
Appie versnelde dit met de geniale move om hoofdpersoon Ilse zwanger te laten zijn. Adformatie bracht dit nieuws en het werd massaal gelezen, ook later in het jaar overigens. Iedere keer als de groeiende buik in de commercial van AH te zien was, kwam een groot aantal mensen weer op het bericht terecht. Ook de geboorte van de baby Robin trok ‘volle zalen’ op onze site.
De pr-missers van Sywert van Lienden
Sywert van Lienden werd zo ongeveer de verpersoonlijking van hypocrisie in 2021, nadat bleek dat hij miljoenen had verdiend aan mondkapjes die hij als een soort hulpproject en zonder winstoogmerk aan de Nederlandse overheid had verkocht.
Toen het nieuws naar buiten kwam via de Volkskrant volgde een boel vage communicatie. Van Lienden wilde allereerst niet zeggen hoeveel hij ermee heeft verdiend, vanwege ‘geheimhoudingsclausules’ en gaf later ook niet thuis.
PR-deskundige Aaron Mirck analyseerde de falende mediastrategie van Van Lienden, en u smulde er massaal van.
Corona-emoties en een ontploffende Hema-topman
Als er spanning is, komen de emoties vanzelf. Bij merken is dat niet anders dan bij gewone stervelingen, zoals we allemaal zijn. Een aantal artikelen waarin deze emotie centraal stond trok bijzonder veel aandacht.
Dat begon in januari al toen toenmalig Hema-topman Tjeerd Jegen ongekend fel op LinkedIn uithaalde naar de top van Albert Heijn. Het was midden in een lockdown, waarin alleen de essentiële winkels open mochten. Hema mocht dat niet.
Toen AH een bonusaanbieding bleek te hebben voor badmatten en handdoeken ontplofte Jegen: ‘Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown, waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-food producten in de ramsj gooien.’
Een ander boosmakertje was er van Ikea. Het had een oplossing bedacht voor mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen: ze kregen een gele sticker op hun borst door de Ikea liepen. De associatie met de gele Jodenster uit de Tweede Wereldoorlog werd direct gelegd. Ikea putte zich uit in excuses.
Klaas Dijkhoff verandert gedrag, begint bureau
Hij was de gedoodverfde kroonprins bij de VVD, maar ging na de verkiezingen een andere kant op. Klaas Dijkhoff stortte zich op gedragsverandering en bleek een bureau te beginnen met Tom de Bruyne en Astrid Groenenwegen van Sue en Bas Erlings, het brein achter veel VVD-campagnes, waaronder de laatste. Dijkhoff werkte daar met hem samen. Het artikel waarin
Erlings vertelt over zijn ervaringen en keuzes tijdens de VVD-campagnes werd overigens ook erg goed gelezen.
De campagnes van Bol.com en Zeeman
Bol.com en Zeeman waren in 2021 publiekslievelingen op Adformatie. De berichtgeving over hun campagnes trekt zonder uitzondering hoge aantallen lezers.
Bol.com had dit jaar als uitschieter het bericht over de commercial waarmee het Sinterklaas uitzwaaide om de kerstcampagne te beginnen.
Ook de commercial waarmee het de periode rond ‘Sinterklaas’ opende werd overigens erg goed gelezen, evenals de aanstekelijke Frans Duits-Leeuwendans-spot voor het EK.
Zeeman mag dan een prijsvechter zijn, de campagnes zijn nooit goedkoop. Half november lanceerde het een nieuwe kledinglijn met de naam Skeer, straattaal voor 'goedkoop' of 'blut'. Het was door Zeeman gekozen om een statement te maken tegen dure merkkleding en kreeg veel aandacht.
De kerstcampagnes
In Nederland gaat het seizoen van de kerstcommercials wat later van start dan in andere landen vanwege sinterklaas, maar dan gaat het los. Adformatie volgt ze nauw, met extra aandacht voor die van de supermarkten. Ons overzicht is een publiekstrekker evenals het oordeel van de deskundigen over de commercials, dit jaar met Jumbo als beste, volgens de experts
Rituals en de zusjes van Lexmond
Rituals kwam onder vuur komen te liggen na een samenwerking met Lieke en Jetteke van Lexmond. Het merk wilde een Moon Calendar introduceren, samengesteld door de zussen.
Op sociale media ging het los over de stap van Rituals. Lieke van Lexmond toonde zich eerder antivax en zei te geloven in de voorspellende waarde van de maan. De bestorming van het Capitool van 6 januari kwam doordat ‘mars verplaatste naar stier’.
Rituals, dat de pers meed, kwam eerst met een verklaring achter de zussen te staan, maar verwijderde een interview met hen en schrapte alle verwijzingen naar de samenwerking met de Van Lexmond-zusjes.
Het EK voetbal
Sportief liep het wat anders dan iedereen had gehoopt, maar merken wisten weer aardig aan en in te haken bij het EK Voetbal.
Jumbo scoorde met zijn Snollebollekes, De Toto introduceerde zijn kleine grote koning Wesley Sneijder. AH presenteerde als partner van de KNVB natuurlijk zijn starpower met veel internationals in zijn commercial (en de zwangere Ilse).
Het scoorde bovendien met zijn Alles voor Oranje-filmpje nadat een ‘woedende KNVB’, Jumbo had aangeschreven. Het vond dat die in zijn commercial te veel zou verwijzen naar Oranje met onder meer de juichcape en Oranjeparade. Albert Heijn bracht daarop een filmpje uit waarin het boven de partijen uitsteeg.