Google heeft als techbedrijf veel invloed op het internet zoals wij het kennen. Google Search is de populairste zoekmachine, Google Chrome is één van de meest gebruikte browsers en Google Ads is het belangrijkste advertentienetwerk. Elke dienst kent zijn uitdagingen, zo ook Google Ads.
Google zegt duizenden medewerkers in dienst te hebben die de kwaliteit van het Ads-platform moeten waarborgen. Slimme software helpt hierbij. Zo verwijdert Google jaarlijks miljarden advertenties en webpagina's vanwege fraude, verboden onderwerpen en andere redenen. De content wordt verwijderd omdat die in strijd is met de regels van Google Ads.
Een speciaal Ads Safety Report brengt concrete cijfers bij bovenstaande uitleg. De cijfers zijn afkomstig van Google Ads zelf en hebben betrekking op 2021. Wat direct opvalt, is dat Google vorig jaar drie keer zoveel accounts van adverteerders verwijderd heeft dan in 2020. Het ging om 5,6 miljoen accounts, tegenover 1,7 miljoen in het jaar ervoor.
3,4 miljard advertenties verwijderd
Google heeft vorig jaar 3,4 miljard advertenties tegengehouden of na publicatie verwijderd. De meeste advertenties (652 miljoen) omdat ze 'misbruik maken van het advertentienetwerk', aldus Google. Op de tweede plek staan reclames voor 'volwassenen content' (286 miljoen), vermoedelijk voor pornografische websites of apps. Daarna volgen advertenties rondom trademark-onderwerpen (136 miljoen) en 'niet gepaste content' (125 miljoen). Google heeft ook tientallen miljoenen advertenties verwijderd op het gebied van gokken, medicijnen, financiële dienstverlening en copyright-onderwerpen.
Opvallend: alcohol staat laag (9,4 miljoen verwijderde reclames), net als ongepaste gepersonaliseerde advertenties (2,2 miljoen).
Beperkt zichtbare reclames
Google geeft ook cijfers bij advertenties die minder zichtbaar zijn geweest in 2021 omdat ze niet toegestaan waren in bepaalde regio's. Bijvoorbeeld omdat de wetgeving per land verschilt. In totaal beperkte Google 5,7 miljard advertenties. Het merendeel had betrekking op trademarks (1,4 miljard) en 'andere verboden bedrijfsvoering' (511 miljoen). Ook advertenties op de gebieden financiële dienstverlening, medicijnen, alcohol en volwassenen content werden honderden miljoenen keren beperkt op het internet.
Miljard sekspagina's aangepakt
Niet alleen advertenties zijn onderwerp van moderatie. Google neemt - als het dat nodig acht - ook maatregelen tegen webpagina's. Bijvoorbeeld omdat website-uitgevers inkomsten mislopen. Google zegt in 2021 actie ondernomen te hebben tegen 1,7 miljard webpagina's, waarvan er 1,27 miljard seksuele content bevatten. Dit cijfer illustreert hoe groot het probleem van sekspagina's is.
Google ondernam ook actie tegen 'gevaarlijke' webpagina's (192 miljoen pagina's), pagina's die wapens promoten of verkopen (122 miljoen) en 'schokkende content' (68 miljoen) bevatten.
Oekraïne-oorlog
Het techbedrijf deelt ook een update over de oorlog die Rusland startte tegen Oekraïne. Sinds het uitbreken van de oorlog, eind februari 2022, heeft Google naar eigen zeggen zo'n acht miljoen advertenties tegengehouden die met dit onderwerp te maken hadden.