Accenture heeft een trendrapport uitgebracht met vijf voorspellingen rondom het gedrag van mensen. De trends zullen het gedrag van mensen de komende jaren beïnvloeden, voorspelt Accenture in het Life Trends 2023-rapport. Voorheen heette dit rapport Fjord Trends. Volgens Sohel Aziz, managing director Frankrijk, Nederland en België van Accenture Song, hebben onvoorspelbaarheid en onzekerheid grote impact op de relatie tussen consumenten en organisaties.
'Deze uitdagende tijden voor veel organisaties biedt ook kansen: het voordeel van deze dynamiek is dat het bedrijven de kans biedt nieuwe, frisse relaties met klanten op te bouwen', aldus Aziz. Al moeten organisaties dan wel rekening houden met de vijf onderstaande trends, voorspeld op basis van input van klanten, ontwerpers, technici, sociologen en antropologen van Accenture Song.
Kunstmatige intelligentie als hulpmiddel
Accenture ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een 'breed beschikbaar' middel dat de creativiteit stimuleert. Na een kennismaking kan iedereen wel overweg met slimme software die afbeeldingen creëert (Dall-E) of teksten schrijft (ChatGPT). Maar, waarschuwt Accenture: 'Toch moeten bedrijven goed nadenken over hoe ze zich in een AI-wereld onderscheiden. Hoe creativiteit de inzet van AI echt waardevol kan maken en hoe we met AI innovatie kunnen versnellen én klantwaarde kunnen verhogen.'
Consument krijgt meer grip op zijn gegevens
Een andere trend volgens Accenture is dat steeds meer consumenten gebruik gaan maken van een digital wallet en tokenisation. Zo krijgen zij meer grip op hun gegevens, klantenkaarten en online betalingen. Consumenten kunnen hun data op eigen initiatief delen met of verkopen aan bedrijven. Accenture ziet hier een toekomst in en noemt meer controle in handen van de consument een goede zaak. 'De gegevens die mensen wél geven worden zo veel waardevoller.'
Deze trend kan ook het vertrouwen in online ervaringen met merken vergroten, redeneert het bedrijf. Er komt namelijk veel misbruik van persoonlijke gegevens door. Zulke datalekken en andere privacyschandalen schaden het merkvertrouwen.
Persoonlijke betrokkenheid en communities
Accenture merkt ook op dat werk meer gaat draaien om persoonlijke ervaringen en loyaliteit. 'De terugkeer naar kantoor onderstreept het belang van sociale aspecten van het kantoorleven. Toevallige ontmoetingen en de persoonlijke begeleiding van jong talent komen weer terug.' Maar organisaties moeten niet achterover leunen, waarschuwt het trendrapport. Zij moeten persoonlijke betrokkenheid tonen. Zonder betrokkenheid ontstaat er geen aandacht voor de cultuur, inclusiviteit en mentorschap binnen de organisatie.
Een organisatie kan ook werk maken van communities op en buiten de werkvloer. Volgens het trendrapport willen mensen 'zich thuis voelen in een instabiele wereld.' Een community vormt hier een antwoord op, zo luidt de argumentatie. Bedrijven kunnen communities oprichten en opnemen in de bedrijfsplannen om 'echt binding te creëren met klanten en om loyaliteit een nieuwe invulling te geven.'
Anticiperen op beslissingen
Tot slot moeten organisaties zich er ook van bewust zijn dat reacties de beslissingen van consumenten bepalen. Niet alleen welke kleding ze aantrekken en wat ze zeggen, maar volgens Accenture ook wat ze kopen en hoe ze werkgevers en merken ervaren. 'Om zelf te overleven, moeten bedrijven hier dus op anticiperen.' Organisaties moeten er rekening mee houden dat mensen zich voortdurend aanpassen aan nieuwe uitdagingen.
Het volledige trendrapport van Accenture is hier te lezen als pdf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!