Premium

Dentsu: digitale out of home-reclame groeit dit jaar stevig door

Een rapport van de bureaugroep gaat in op trends in out of home, oftewel digitale buitenreclame.

Marketingbureaugroep Dentsu verwacht dat de markt voor out of home-reclame (OOH) dit jaar flink doorgroeit. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Luxemburg. De groei zal vooral komen door de stijging van het aantal digitale OOH-schermen. Zo'n met internet verbonden bord kan meerdere, verschillende advertenties per minuut tonen en blijkt een lucratief marketinginstrument. 

Groei 2022 - 2021

Cijfers van Dentsu wijzen namelijk uit dat digitale buitenreclameborden in Nederland slechts vijftien procent van het totale schermaanbod uitmaken, maar wel zo'n 49 procent van het totale OOH-budget binnenhalen. Oftewel: een groot deel van het reclamegeld voor buitenreclame gaat naar relatief weinig digitale reclamezuilen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de meerderheid van de Nederlandse reclamezuilen nog analoog is, en dus niet op slimme wijze reclames vanaf het internet kan inladen. Uitbaters van reclamezuilen vervangen steeds meer analoge zuilen door digitale zuilen, maar doen voor zover bekend geen uitspraken over het tempo van het vervangingstraject. 

De stijging van het aantal digitale OOH-borden en de hogere omzet per digitaal OOH-bord uitten zich vorig jaar al financiële opstekers. Zo groeide de totale OOH-markt in Nederland in 2022 met achttien procent ten opzichte van 2021. Volgens Dentsu met name dankzij de digitale zuilen.

In België was de groei met 26 procent nog hoger. Deze en meer statistieken zijn te lezen in het Out of Home Trend Report 2023 van het marketingbureau. Geïnteresseerden kunnen het volledige rapport via deze link opvragen.

Programmatic

Vorig jaar bleek al dat de groei van (D)OOH mede te danken was aan programmatic advertising. Dit houdt in dat een verkoper van ijsjes bijvoorbeeld alleen op zonnige dagen op digitale buitenschermen adverteert.

Kijkend naar branches maakten vorig jaar met name aanbieders van flitsbezorging en online gokken veel reclame. Die uitgaven leidden mede tot een recordomzet van buitenreclame in de eerste helft van 2022. Die omzetstijging blijft niet onopgemerkt. Zo stapte Google medio vorig jaar ook in digitale buitenreclame met Google Ads.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie