DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, bestaat alweer vijftien jaar. Dit werd gisteren gevierd met de DDMA Data Dag, in de Kromhouthal in Amsterdam. Hier werd onder andere het project Duurzame Data Economie aangekondigd, een initiatief dat uiteindelijk moet resulteren in een betere balans tussen de belangen van consumenten en bedrijven bij datagebruik.
DDMA College Tour
Het gebruik van persoonsgegevens biedt veel kansen, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Verantwoordelijkheden die breed erkend verankerd moeten zijn in elke organisatie die met data werkt. De branchevereniging DDMA noemt het ecosysteem waarin de belangen tussen klant en organisatie, tussen economie en maatschappij in balans zijn de ‘duurzame data economie’.
Komend jaar gaat DDMA samen met onder andere consumentenorganisaties, overheid, bedrijfsleven aan de slag om de uitgangspunten te formuleren over hoe organisaties met data moeten omgaan. Hierbij zullen de wensen en verwachtingen van klanten op de eerste plaats staan, zegt DDMA-directeur Diana Janssen: ‘Alleen op die manier bouwen we een duurzame data economie en kunnen we mooie dingen maken met data waar iedereen voordeel van heeft.’
Een ander aandachtspunt is kennisoverdracht. De data driven marketing sector maakt een enorme ontwikkeling door en Nederland neemt hierbij internationaal een toonaangevende positie in, zo viel tijdens de DDMA Data Dag te beluisteren. Ondertussen neemt de schaarste aan talent echter toe, terwijl nieuwe opleidingen op het gebied van onder andere Artificial Intelligence zodanig populair zijn dat ze niet alle inschrijvingen aankunnen.
Daarom werd de start aangekondigd van de DDMA College Tour, een collegereeks van 15 uur waarbij leden van verschillende DDMA commissies kennis investeren in het talent van morgen. Een overzicht van de onderwijsinstellingen waar de DDMA College Tour langs zal gaan, wordt later dit jaar bekendgemaakt.
Young Talent Award en Carel Rog Penning
Kim van der Zande, sales director bij Invoice Finance, werd ‘s avonds uitgeroepen tot Young Talent 2019. Hij ontvangt de prijs voor zijn bijdrage om van data iets moois te maken. De jury roemde in het bijzonder ‘het end-to-end gebruik van data voor beslissingen, de moderne software toepassingen en het succesvol inzetten van data voor sales, met spectaculaire resultaten.’
Oud vice-voorzitter van DDMA Johan van Mil, reikte tijdens het avondprogramma de Carel Rog Penning uit aan de naamgever. Dit als kroon op zijn jarenlange inzet voor de branche. Zo bekleedde Rog een aantal belangrijke functies waaronder die van voorzitter van DMIN, DMSA en FEDMA, voorzitter van de commissie Privacy van VNO/NCW en voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit van 2010 - 2014.
In een interview met DDMA-directeur Diana Jansen gaan we binnenkort uitgebreid in op het project Duurzame Data Economie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!