Bij de meesten van ons is het verhaal van David en Goliath met de paplepel ingegoten. Het verhaal waarbij de underdog (David) de reus (Goliath) verslaat. Het verhaal van een winnaar en een verliezer. Tot op zekere hoogte is dit nog steeds relevant, was het niet dat in ons huidige, complexe bestaan, er ook behoefte is naar een ander soort verhaal. Een verhaal van samenwerking en synergie.
Vanuit de oudheid stappen we over naar het Medialandschap anno nu en is David, Online Video en Goliath, TV. In dit verhaal beginnen zij als rivalen, maar erkennen al snel hun gezamenlijke, ongekende potentie door hun krachten te bundelen. TV is en zal ook nog wel een tijd de grootste blijven van de twee, maar als we de groei van Online Video vergelijken met dat van TV, zien we dat Online Video een behoorlijke inhaalslag aan het maken is.
Kleine jongens worden groot
De groei van het aantal Online video kijkers is onder andere te verklaren doordat Smartphones-bezitters steeds goedkopere data bundels met supersnel internet aangeboden krijgen. Dit maakt dat het bekijken van Online filmpjes onderweg gemakkelijker en minder kostbaar wordt. Ook is out-stream adverteren meer gangbaar geworden, waardoor er meer inventory beschikbaar is. (Out-stream advertenties zijn zelfstandige videoadvertenties die worden weergegeven in tekst, afbeeldingen, of in een social nieuwsfeed. Dankzij de snelle acceptatie van video-inhoud en advertenties door sociale-mediaplatforms wordt out-stream video in snel tempo de dominante vorm van online videoadvertenties). Als laatste zijn er steeds meer slimme TV’s die kijktijd afsnoepen van traditionele lineaire Televisie. Er is nu zelfs meer aanbod- dan vraag naar Online Video, waardoor Online Video relatief goedkoop is. Dit en nog meer voorspellingen zijn te vinden in Zenith’s 4e jaarlijkse Online Video Report. Overigens is de verwachting wel dat over een jaar, vraag en aanbod meer in balans komen en dat dit zal leiden tot een stijging van de prijs.
David en Goliath nu BFF’s
Online video en televisie vullen elkaar perfect aan. De meeste merken gebruiken online video aanvankelijk om een groter bereik aan hun bestaande televisiecampagnes toe te voegen. Maar met de snelle groei van online zien we nu dat meer merken tv en online video samen plannen om ook de frequentie te optimaliseren. Hierdoor is het mogelijk om een betere balans tussen zware-en lichte-televisiekijkers te krijgen en zowel over- als onder-exposure binnen de doelgroep weg te nemen.
Zo komen beide video-machten samen en zullen zij ook nog komende jaren de mensheid aan een beeldscherm gekluisterd houden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!