Data van Grindr-gebruikers werd verkocht via advertentienetwerken

Jarenlang konden adverteerders onder meer locatiegegevens van Grindr-gebruikers kopen, blijkt uit onderzoek van een Amerikaanse krant.

Advertentienetwerken hebben jarenlang gevoelige gegevens zoals locatiedata van miljoenen gebruikers van de datingapp Grindr verzameld. Die gegevens zijn verkocht via de advertentienetwerken. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen.

Grindr geeft in een reactie aan dat het zijn privacybeleid twee jaar geleden heeft aangescherpt en dat sindsdien geen locatiegegevens meer gedeeld worden. Tegenover de krant stellen bronnen dat 'historische'' gegevens mogelijk nog steeds te verkrijgen zijn. 

Hyperlokaal adverteren

Toen Grindr jaren geleden locatiegegevens van zijn gebruikers beschikbaar stelde aan advertentienetwerken, deed het dat om hyperlokaal adverteren mogelijk te maken. Gebruikers zouden advertenties krijgen voor hotels en horeca in de straten eromheen, zo was het idee. De top van Grindr had niet het idee dat het delen van deze data een privacyrisico was, schrijft The Wall Street Journal op basis van een voormalige hoge medewerker. 

Het bleek wél een privacyrisico. Hoewel de locatiedata niet gekoppeld was een e-mailadres of telefoonnummer, konden externe partijen de data wel degelijk herleiden naar personen. Bijvoorbeeld door locatiedata van gebruikers op een geavanceerde manier naast elkaar te leggen, waardoor duidelijk werd dat mensen (meermaals) met elkaar afspraken. Dit gebeurde ook op individueel niveau. Zo werd een Amerikaanse katholieke geestelijke 'ontmaskerd' als Grindr-gebruiker.

Privacy van homo- en biseksuelen

Het voorbeeld van de Amerikaanse geestelijke staat symbool voor de gevoeligheid van de Grindr-app. Homo- en biseksuelen van over de hele wereld gebruiken de datingapp om contact te leggen met gelijkgestemden. In sommige landen is dat verboden, en is Grindr daarom niet toegestaan. Voor gebruikers in die landen is hun privacy daarom erg belangrijk.

Privacyboete

In andere landen geldt dat de datingapp zich aan de relevante privacywetgeving moet houden. Dat lukt niet altijd. Grindr is vorig jaar beboet door de Noorse privacytoezichthouder omdat de datingapp illegaal gebruikersgegevens doorspeelde naar reclamebureaus. Die boete bedroeg omgerekend ruim zes miljoen euro. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie