De Consumentenbond wil al in 2023 een nieuwe vergelijkingswebsite lanceren waarop Nederlanders zorgverzekeringen kunnen vergelijken en hun favoriete verzekering kunnen afsluiten. Die website moet onafhankelijk en niet-commercieel zijn en uitgebreidere informatie bieden dan huidige vergelijkingswebsites. Ook wil de Consumentenbond dat het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de regie neemt bij de totstandkoming van deze website. Tot dusver heeft één zorgverzekeraar (DSW) aangegeven mee te willen werken aan deze nieuwe website.
'Zittenblijvers zijn de dupe'
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, licht toe waarom de organisatie zich inzet voor een nieuwe vergelijkingswebsite voor zorgverzekeringen. ‘Zorgverzekeraars en vergelijkingssites richten hun marketing nu vooral op jonge en gezonde consumenten. Die stappen regelmatig over, op basis van de laagste prijs en niet op de inhoud van een verzekering. Hierdoor blijft de premie van minder gezonde zittenblijvers hoog. Dat werkt ongelijkheid in de hand en is in strijd met het solidariteitsbeginsel, de basis van ons zorgstelsel. Daarom moet er een vergelijkingssite komen die gericht is op álle consumenten. Onafhankelijk van verzekeraars, met objectieve en relevante informatie. Zonder onderscheid op basis van gezondheid, leeftijd of opleiding. En zonder dat er honderd miljoen euro naar marketing, cadeautjes en overstapvergoedingen gaat. Dat geld kan beter worden besteed aan de zorg.’
Lees alle artikelen over de Consumentenbond
De Consumentenbond heeft onlangs een brief naar minister van VWS Ernst Kuipers gestuurd en roept zijn 420 duizend leden op om mee te discussiëren over een nieuwe vergelijkingswebsite voor zorgverzekeringen. Op het Consumentenbond-forum loopt het nog niet storm: zes dagen na de oproep zijn er twee reacties geplaatst.
Consumentenbond verdient ook aan commissies
Er is ook kritiek op het plan van de Consumentenbond. Zo vinden sommige mensen het vreemd dat de Consumentenbond zich zo sterk afzet tegen de commissies op overstappers van zorgverzekeringen, terwijl de organisatie op dit moment zelf ook een gratis te gebruiken vergelijk-en-overstapdienst aanbiedt. Een dienst die ook een affiliatemodel gebruikt en de Consumentenbond dus inkomsten uit commissies oplevert. Gemiddeld veertig euro per nieuwe premiebetalende verzekerde (ouder dan achttien jaar), meldt de organisatie op zijn eigen website.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!