Bijna vier op de tien Nederlanders is van plan om dit jaar te bezuinigen op buiten de deur eten en op hun energieverbruik. Daarnaast wil ongeveer een derde van de consumenten minder geld uitgeven aan boodschappen en aan kleding. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1.002) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Dit zijn de belangrijkste cijfers uit het onderzoek:
Bent u van plan om in 2024 te bezuinigen op één of meer van de volgende onderwerpen
Uit eten gaan | 38% |
Energiekosten | 37% |
Boodschappen | 32% |
Kleding | 31% |
Dagtripjes/uitjes | 28% |
Vakantie | 25% |
Abonnementen/lidmaatschappen | 24% |
Auto | 15% |
Onderhoud huis | 13% |
Persoonlijke verzorging | 13% |
Verzekeringen | 12% |
Internet en telefonie | 12% |
Nee, ik ben niet van plan te gaan bezuinigen | 26% |
Meer bezuinigende consumenten in '23
In dezelfde survey vroegen we ook naar de posten waarop vorig jaar werd bezuinigd. Wat opvalt is er vorig jaar meer mensen waren die bezuinigden. In plaats van 38 procent dit jaar werd vorig jaar door 44 procent van de ondervraagden bezuinigd op uit eten gaan, op energie werd 43 procent bezuinigd (versus 37 procent dit jaar) en door 38 procent op boodschappen (32 procent).
Heeft u in 2023 bezuinigd op één of meer van de volgende onderwerpen?
Uit eten gaan | 44% |
Energiekosten | 43% |
Boodschappen | 38% |
Kleding | 36% |
Dagtripjes/uitjes | 31% |
Vakantie | 30% |
Abonnementen/lidmaatschappen | 28% |
Persoonlijke verzorging | 14% |
Auto | 13% |
Internet en telefonie | 13% |
Onderhoud huis | 12% |
Verzekeringen | 11% |
Anders, namelijk | 1% |
Nee, ik heb niet bezuinigd | 20% |
Moeilijk
De posten waarop het meest bezuinigd wordt/werd, zijn ook meteen de posten die Nederlandse consumenten moeilijk vinden om op te bezuinigen. Vooral op boodschappen (20 pct) en energiekosten (16 pct) bezuinigen wordt moeilijk gevonden.
Welke van de onderstaande posten is voor u het moeilijkst om op te bezuinigen?
Boodschappen | 20% |
Energiekosten | 16% |
Uit eten gaan | 9% |
Vakantie | 8% |
Auto | 5% |
Dagtripjes/uitjes | 5% |
Kleding | 5% |
Abonnementen/lidmaatschappen | 4% |
Onderhoud huis | 3% |
Verzekeringen | 3% |
Persoonlijke verzorging | 2% |
Internet en telefonie | 2% |
Allen bezuinigingen zijn moeilijk | 17% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.