Merken kunnen 50-plussers goed via sociale media bereiken, maar de grootste groep van hen gebruikt internet nog steeds zeer functioneel en is online niet merkgevoelig.
Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum naar het online gedrag van de 50-plusdoelgroep. Het onderzoek is door Kantar Public uitgevoerd onder ruim 700 respondenten in de leeftijd van 50-80 jaar. Waar consumenten tussen de 18 en 50 jaar gemiddeld gezien de online trends volgen en merkgevoelig zijn, zijn 50-plussers op internet of op social media dat een stuk minder.
Segmenten
Het onderzoek maakt gebruik van het zogenoemde Connected Life-segmentatiemodel, waarin er vier categorieën in online gedrag zijn te onderscheiden: de Functionals, Observers, Connectors, Leaders/Superleaders
Het grootste segment binnen de 50-plusdoelgroep wordt gevormd door de doelgroepen Functionals en Observers (38% vs. 33%). Binnen de 50-plusdoelgroep is het segment Functionals verhoudingsgewijs tweemaal zo groot als dat deel binnen de 50-mindoelgroep. Dit segment spendeert de minste tijd online, omdat ze dit bewust willen of door gebrek aan mogelijkheden. Internet wordt vooral gebruikt als er een duidelijk voordeel is. Daarnaast is dit segment online het minst trendgevoelig en sociaal.
Opvallend is dat het segment Connectors, de doelgroep die vooral online is om sociale activiteiten te ondernemen, bijna gelijk is aan gemiddeld Nederland met 7% versus 9% binnen de doelgroep 18-50 jaar.
Interactie met merken
(Super)leaders en Observers zijn vaak 50-plussers in de leeftijd van 50-54 jaar; een segment dat vooral bestaat uit early adopters, influencers en trendsetters. Ze zijn het meest digitaal en sociaal actief van alle segmenten. Ook zijn ze merkgevoelig en adopteren ze vroeg trends. Ze delen content en hebben interactie met merken.
De wat oudere 50-plusser, in de leeftijd 70-plus, vertoont online voornamelijk functioneel gedrag, waarbij ze internet alleen gebruiken indien dit duidelijk voordeel geeft.
Social media geadopteerd
Ruim negen op de tien 50-plussers maken in 2018 gebruik van social media (93%). Dit is een grote stijging ten opzichte van 2013, want toen was dit nog maar 67%, melden de onderzoekers.
Advies en vertrouwen
De groep die geen gebruikmaakt van social media is relatief vaak 70 jaar of ouder. Binnen de verschillende online segmenten gebruiken Functionals en Observers een stuk minder vaak social media.
21% van de 50-plussers valt in het segment (Super)leaders. Zij maken meer gebruik van (en hebben meer vertrouwen in) sociale netwerken bij beslissingen over producten en diensten. Zo zoeken zij advies op sociale netwerken en forums en vertrouwen zij sneller wat mensen online zeggen over bepaalde merken.
Over het onderzoek
Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!