Voor het elfde jaar op rij is Apple het merk met de hoogste merkwaarde. Airbnb, de nummer 46 op de lijst, mag zich dit jaar het bedrijf met de grootste groei in merkwaarde (+21.8 procent) noemen. Die en meer conclusies trekt merkconsultancybedrijf Interbrand in zijn jaarlijkse rapport. Tijd voor een opsomming van de belangrijkste inzichten.
Top vijf en automerken
Apple pakt de kroonpositie met een merkwaarde van ruim 502 miljoen dollar. Dat is vier procent meer dan vorig jaar. En het is volgens Interbrand voor het eerst dat een merk meer dan vijfhonderd miljoen dollar aan merkwaarde vertegenwoordigt.
De nummer twee, Microsoft, zag zijn merkwaarde dit jaar stijgen met veertien procent naar 316 miljoen dollar. De rest van de top vijf noteert lagere groeicijfers. Zo steeg de merkwaarde van Amazon met één procent, die van Google met drie procent en noteert Samsung een plus van vier procent. De hele top vijf bestaat dus uit techbedrijven en is qua volgorde ook identiek aan vorig jaar.
Buiten de top vijf valt het op dat autofabrikanten grote plussen noteren. Zo staat Toyota op zes (+ acht procent), Mercedes op zeven (+ negen procent) en BMW op tien (+ tien procent). Tesla volgt op een twaalfde plek (+ vier procent). De autobranche presteert dit jaar zeer sterk, meldt Interbrand. De merkwaarde is gemiddeld met negen procent toegenomen.
Nieuwkomer Nespresso
Merken die actief zijn in verschillende sectoren, domineren (nog steeds) de toplijst van Interbrand. Ze maken samen vijftig procent van de totale merkwaarde uit. Een grotere focus op het merk an sich laat het bedrijf sneller groeien dan de gemiddelde concurrent, zo meldt Interbrand op basis van data-onderzoek.
Dit jaar lijken vooral Zara (+ tien procent), Sephora (+ vijftien procent) en met name Airbnb (+21.8 procent) dat goed begrepen te hebben. De hoge nummer 46-notering van Airbnb is extra noemenswaardig omdat het merk pas vorig jaar wist door te dringen in de top-100-lijst van Interbrand. Toen stond het merk op plaats 54. Er zit niet heel veel fluctuatie in die lijst. Nieuw dit jaar is Nespresso (plek 98) een nieuwkomer. Het Nederlandse Heineken weet zijn top-100-positie te handhaven en staat dit jaar op plek 99.
'Geen groei-mindset'
De meeste partijen in de top-100-lijst noteren dit jaar een groei in merkwaarde, al zitten er ook bedrijven tussen die een procent of procenten aan merkwaarde inleveren. Techreus Xiaomi bijvoorbeeld (plek 87, - 1 procent), of gamegigant Nintendo (plek 71, - 2 procent). De hele top 100 groeit in 2023 gemiddeld met 5,7 procent aan merkwaarde. Dat is fors minder dan de 16 procent van 2022.
Interbrand wijt de lagere groei met name aan een 'gebrek aan groei-mindset', conservatief merkleiderschap en onzekere vooruitzichten over de economische toekomst.