Afvallen en geld besparen, zo is de maand januari voor veel supermarktbezoekers samen te vatten. Volgens de Nederlandse consument is Albert Heijn de supermarkt die het meest helpt om gezonde keuzes te maken (30 pct), gevolgd door Lidl (16 pct) en Jumbo (15 pct). Maar de goedkoopste supermarkt in deze tijd van het jaar? Dat zijn Lidl (28 pct), Dirk (23 pct) en Aldi (17 pct). Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1018) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar welke januari-commercial wordt het meest gewaardeerd?
De schrale maand
Januari is natuurlijk niet een ‘event’ als Kerstmis en in Nederland zijn het dan ook alleen de twee grootste supermarkten, Albert Heijn en Jumbo die met een dedicated januari-commercial kwamen. Albert Heijn haalde zijn hamsters van stal om op de klanken van ‘Eye of the tiger’ de gezonde sportmaand in te luiden. Jumbo liet Frank Lammers de januari-blues vertolken. Lidl herhaalde zijn ‘stamppot-tvc’ van een paar jaar geleden. Dit zijn ze op een rijtje:
Reclame gezien?
We vroegen ons panel van welke supermarkten ze reclames hebben gezien in januari. Albert Heijn en Jumbo voeren het klassement aan:
Albert Heijn | 60% |
Jumbo | 54% |
Lidl | 32% |
Aldi | 26% |
Plus | 23% |
Dirk | 10% |
Geen van deze | 21% |
Maar welke commercial werd het meest gewaardeerd?
Welke commercial spreekt je het meest aan?
Albert Heijn | 29% |
Jumbo | 20% |
Lidl | 6% |
Plus | 4% |
Aldi | 3% |
Dirk | 2% |
Geen van deze | 36% |
Dan nog even de complete ranking van de prijsperceptie van supermarkten in januari. Of en hoe dat fluctueert over het jaar heen, vertelt het verhaal niet.
Wat is volgens jou de goedkoopste supermarkt in deze tijd van het jaar?
Lidl | 28% |
Dirk | 23% |
Aldi | 17% |
Jumbo | 10% |
Albert Heijn | 8% |
Plus | 4% |
Geen van deze | 12% |
Uit onderstaande ranking blijkt dat Albert Heijn het veld op gezondheid fier aanvoert, terwijl Lidl en Jumbo aardig meedoen op dat vlak.
Welke supermarkt helpt je het meest om gezonde keuzes te maken?
Albert Heijn | 30% |
Lidl | 16% |
Jumbo | 15% |
Plus | 6% |
Dirk | 5% |
Aldi | 3% |
Geen van deze | 25% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI, het consultancy-bureau op het gebied van marketing en communicatie, voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.