Advertentieveilingplatform OpenX moet twee miljoen boete betalen vanwege diverse privacyschendingen in de Verenigde Staten. Dat schrijft onder meer Security.nl op basis van de uitspraak van het Amerikaanse ministerie van Justitie. OpenX heeft de boete geaccepteerd.
Locatiegegevens van kinderen verzameld
OpenX krijgt de boete omdat het onder andere gegevens verzamelde van kinderen onder de dertien jaar oud, zonder toestemming van hun ouders. Dat is verplicht in de Verenigde Staten. Het advertentieveilingplatform sloeg onder meer locatiegegevens en andere persoonlijke informatie op en gebruikte die om gericht te adverteren. Ook dat mag niet zonder toestemming van de ouders.
Maatregelen
Adverteerders kunnen via het platform van OpenX in real-time bieden op advertentieruimte op websites en in applicaties. OpenX staat gepersonaliseerde reclames toe. De gerechtelijke uitspraak verandert hier niet direct iets aan, al moet OpenX wel maatregelen nemen om de privacy van consumenten beter te waarborgen. Zo verplicht de Amerikaanse overheid OpenX om illegaal verkregen gegevens te verwijderen en een programma te implementeren om de privacy te verbeteren. Daarnaast moet OpenX verplicht nadrukkelijke toestemming van consumenten gaan vragen om locatiegegevens op te mogen slaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!