Nederlandse adverteerders hebben in de eerste helft van het jaar fors meer bruto reclamegeld besteed aan reclame voor eaux de toilette en parfums. Adfact noteert een stijging van 78 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Huishoudelijke artikelen werden juist veel minder onder de aandacht gebracht. De bruto reclamebestedingen in deze categorie lagen 71,6 procent lager.
Big Bazar verdwenen
Die grote daling in de huishoudelijke branche betekent concreet bruto uitgave van 1,4 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar .Vorig jaar was dat nog 5,1 miljoen euro. De bestedingen waren dit jaar bijna volledig aan Action te danken, dat 1,1 miljoen euro uitgaf. Dat is iets meer dan vorig jaar (900 duizend euro). De nummer een van vorig jaar, Blokker, gaf destijds 2,4 miljoen euro uit, maar hield het dit jaar bij 200 duizend euro.
Big Bazar stond vorig jaar op de tweede plaats, maar is dit jaar praktisch verdwenen als adverteerder. Begrijpelijk, want deze week werd duidelijk dat de keten grote betalingsachterstanden heeft. Minstens twee huurpanden moeten daarom binnen een maand bezemschoon opgeleverd worden. Big Bazar erkent de betalingsproblemen.
Chanel laat het geld rollen
Een heel andere wind waait in het segment van eaux de toilette en parfum. De grootste adverteerders gaven in de afgelopen zes maanden allemaal meer uit aan reclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Chanel gaf met 6,3 miljoen euro het meeste uit, en ook fors meer dan vorig jaar (2,3 miljoen euro). Adfact schrijft het hogere reclamebudget vooral toe aan een campagne van Chanel voor het luchtje 'Coco Mademoiselle.' Met deze campagne zou 3,9 miljoen euro gemoeid zijn.
Hugo Boss gaf in de afgelopen periode 3 miljoen euro uit, tegenover 2,1 miljoen euro vorig jaar. Dior volgt met 2,6 miljoen euro, iets meer dan de 2,5 miljoen euro die in dezelfde periode vorig jaar uitgegeven is.
Luxe meken in glossy's
De parfummerken horen ook bij de grootste adverteerders in glossy's, de luxe magazines. Adfact telt in totaal zo'n 134 merken die 'regelmatig' adverteren in magazines. Rolex, Chanel, Dior, Cartier, Patek Philippe, Clarins, Louis Vuitton, Lancōme L'Oréal Paris en Guess zijn de tien grootste besteders. De bruto mediabestedingen aan glossy's zijn in de afgelopen drie jaar licht gedaald, van 10,9 miljoen euro in 2020 naar 9,3 miljoen euro in 2022. Het aantal adverteerders in die magazines is wel praktisch gelijk gebleven, aldus Adfact.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!