Het actieve gebruik van social media onder jongeren is tijdens de coronacrisis flink gedaald. Nog maar één op de tien van de jongeren gebruikt dagelijks actief Instagram en slechts 7 procent gebruikt YouTube actief. Begin 2020 was dat respectievelijk 23 en 16 procent, blijkt uit het corona-jongerenonderzoek van creatief bureau Wayne Parker Kent, in samenwerking met MediaTest. Aan de studie namen in totaal 1.740 jongeren deel.
Social media wordt nog wel veelvuldig passief gebruikt. Met name het passieve gebruik van TikTok is gestegen ten opzichte van de vorige meting, van 47% naar 59%. Ook het passief gebruik van Instagram (van 87% naar 91%) en Snapchat (van 72% naar 75%) is licht gestegen. Er wordt dus vooral veel gescrold en geklikt en minder gepost.
TikTok
Meer dan de helft (53 procent) van de deelnemers is door de huidige omstandigheden meer social media gaan gebruiken, van gemiddeld 3,5 naar 3,8 uur per dag. Dat ligt voor een gedeelte aan Millennials, die inmiddels 3,3 uur per dag aan social media besteden, maar vooral aan Gen Z. Van die groep zijn het de vrouwen die koploper zijn, met 4,7 uur per dag. Mannelijke Gen Z’ers zitten een uurtje korter per dag op social.
Maar liefst 90 procent geeft aan TikTok vaker te gebruiken sinds de start van de coronacrisis. Onder Millennials is dit 71%. Ook gebruikt meer dan de helft van Gen Z YouTube en Twitch vaker dan voor de coronacrisis (61% en 54%). Onder Millennials is het percentage dat YouTube en Twitch tegenwoordig meer gebruikt, evenredig groot (44% en 46%).
Coronaregels
Meer dan de helft van de jongeren vindt het steeds minder nodig om anderhalve meter afstand van vrienden en bekenden te houden (Gen Z 63%, Millennials 52%). Al met al vindt de meerderheid het dan ook steeds moeilijker om zich aan de anderhalve meter afstand te houden (Gen Z 62%, Millennials 64%). Één op de drie Gen Z'ers en één op de vijf Millennials neemt een coronabesmetting voor lief, als ze dan maar kunnen feesten.
Zorgwekkend
Bijna vier op de tien geeft aan last te hebben van depressieve gevoelens sinds de crisis begon. Matthijs Tielman, Head of Strategy van Wayne Parker Kent en een van de drijvende krachten achter de studie, noemt dat “best heftig”. 'Nu de donkerste dagen eraan komen, is dat wel zorgwekkend.'
Het Jongerenonderzoek is een grootschalig onderzoek dat Wayne Parker Kent dit jaar voor de vijfde keer uitvoert in samenwerking met onderzoeksbureau MediaTest. Om de impact van de coronacrisis te meten is dit jaar een extra onderzoek uitgevoerd, een tussentijdse update van het reguliere onderzoek, dat dit jaar voor de eerste golf werd gepubliceerd.
In het corona-onderzoek zijn de voorkeuren en gedragingen van Nederlandse Gen Z en Millennials in kaart gebracht en worden beide generaties met elkaar vergeleken. Het onderzoek omvat vakgerelateerde onderwerpen als reclame- en mediaconsumptie maar ook bredere thema's als de emotionele impact van de crisis.
Nieuwsgierig geworden? Download hier het hele whitepaper.
Volgende week op Adformatie.nl een interview met Matthijs Tielman (Wayne Parker Kent) en Eline Zwinkels (MediaTest) over de totstandkoming van het onderzoek. 'Bij het bereiken van Gen Z worden klanten bijna angstig'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!