Onderzoek: 70 procent van de CMO's wil minder uitgeven aan online marketing

Marketingperformancebedrijf Wunderkind concludeert na eigen onderzoek dat veel CMO's hun onlinemarketingbudget willen verlagen.

In de afgelopen twee coronajaren heeft een meerderheid van de chief marketing officers van grote e-commercebedrijven meer geld uitgegeven aan marketing. 55 Procent besteedde meer budget dan in de jaren voor corona. Maar nu corona op zijn retour lijkt, bereiden cmo's zich ook voor een andere marketingstrategie. 70 Procent van de ondervraagde cmo's is van plan om in de toekomst minder uit te geven aan online marketing. 

Dat concludeert marketingperformancebedrijf Wunderkind op basis van eigen onderzoek onder 107 directeuren van B2C-e-commercebedrijven met een jaaromzet vanaf drie miljoen euro. Het onderzoek is uitgevoerd door Savanta in de periode februari - april 2022 in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De onderzoeksresultaten geven dus minder goed weer hoe Europese e-commercedirecteuren denken over online marketing.

Wáárom veel cmo's minder willen uitgeven aan online marketing wordt uit het onderzoek niet duidelijk. Gevraagd naar een toelichting krijgt Adformatie het volgende statement van Wunderkind: 'Het minder uitgeven verwijst naar de noodzaak om efficiënter te besteden, want online kanalen zijn in hun huidige vorm minder efficiënt, duurder en moeilijker bereikbaar. CMO's kunnen uitgaven wegnemen van traditionele kanalen en investeren in andere gebieden zoals eigen en omnichannel kanalen.'

E-commerce door het dak

Tijdens de coronapandemie waren veel fysieke winkels dicht, dus bestelden consumenten vaker en voor hogere bedragen bij webwinkels. Goed nieuws voor e-commercebedrijven, blijkt ook uit het onderzoek van Wunderkind. Liefst 73 procent van de grote e-commercebedrijven haalde of overtrof de eigen omzetvoorspellingen in de afgelopen twee jaar. 

De cijfers sluiten aan bij die uit Nederland. Zo noteerden webwinkels volgens het CBS een periode sterke cijfers, afgelopen november nog 5,2 procent groei

Meer inzetten op online marketing

Het onderzoek van Wunderkind biedt ook diverse conclusies die overeenkomen met eerdere enquêtes. Zo heeft 79 procent van de ondervraagde cmo's tijdens de coronapandemie besloten om meer uit te geven aan online marketing (en minder aan andere marketingvormen). Slechts 29 procent van de cmo's verwacht hiermee door te gaan.

Ook blijkt - opnieuw - een meerderheid van de cmo's nog niet (volledig) klaar te zijn voor onlinemarketing zonder third party cookies. 40 Procent van de directeuren zegt dat er nog veel werk verricht moet worden om het einde van de externe cookies op te vangen. 

Lees verder: Wunderkind opent eerste Europese kantoor in Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie