Het is nog maar zo’n tien jaar geleden dat het concept ‘Dry January’ ontstond en wel in het Verenigd Koninkrijk. Het begon als een campagne van de liefdadigheidsorganisatie Alcohol Change UK, die mensen aanmoedigt om gedurende de maand januari geen alcohol te drinken als een manier om hun alcoholgebruik te heroverwegen en gezondere gewoonten aan te moedigen. In de jaren daarna – en sinds 2014 een geregistreerd handelsmerk van Alcohol Change UK, verspreidde de droge maand zich naar andere landen, waaronder Nederland.
Heeft u deelgenomen aan dry january?
Ja | 25% |
Nee | 75% |
In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January. De belangrijkste reden om mee te doen is dat mensen minder willen gaan drinken en Dry January ze een goede start lijkt. Iets minder dan een derde zegt zijn of haar lichaam een reset te willen geven (ontgiften), een kwart wil afvallen en een vijfde geeft als reden: ‘Ik drink (iets) te veel alcohol’. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=510) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar naar welke alternatieven grijpen deze consumenten die tijdelijk van de blauwe knoop zijn eigenlijk?
Waarom heeft u deelgenomen aan Dry January?
Wil minder drinken, Dry January lijkt mij goede start | 45% |
Om mijn lichaam een reset te geven (te ontgiften) | 31% |
Om af te vallen | 25% |
Omdat ik (iets) te veel alcohol drink | 20% |
Om meer bewust te worden van mijn drinkgewoontes | 17% |
Om geld in te zamelen voor een goed doel | 9% |
Een andere reden namelijk… | 10% |
‘Ik drink niet’
Voordat we op zoek gaan naar de gezochte alternatieven, eerst maar even de niet-deelnemers. Wat zijn hun overwegingen? Nou, iets meer dan de helft doet niet mee omdat ze zichzelf niet zien als iemand die teveel drinkt (op de redactie van Adformatie wordt dat gezien als ‘in denial’, maar daar is mogelijk sprake van projectie). Een vijfde van de mensen ziet er het nut niet van in, terwijl slechts 3 procent niet meedoet omdat ze het toch niet zullen volhouden. Van de 26 procent die antwoord geeft met ‘anders, namelijk…’ geeft het leeuwendeel aan dat het niet of nauwelijks alcohol drinkt.
Ik heb niet deelgenomen aan dry january omdat ik
Mezelf niet zie als iemand die te veel drinkt | 52% |
Het nut er niet van inzie | 21% |
Het toch niet volhoud | 3% |
Liever aan dry february doe | 2% |
Anders, namelijk… | 26% |
Weet niet | 6% |
Bier, wijn, cocktails, was het maar februari
Voor een aantal deelnemers is Dry January best een opgave. Zij gaan in de eerste maand van het jaar dan ook op zoek naar een alternatief voor alcohol. Het vaakst genoemd is alcoholvrij bier (bijna vier van de tien), gevolgd door standaard niet-alcoholische dranken zoals frisdrank, thee en koffie, alcoholvrije wijn en alcoholvrije cocktails.
Tijdens dry january drink ik vaak (of vaker dan anders)
Alcoholvrij bier | 37% |
Standaard niet-alcoholische dranken (zoals frisdrank, thee, koffie) | 32% |
Alcoholvrije wijn | 26% |
Alcoholvrije cocktails ('mocktails') | 23% |
Ik drink geen alcoholvrije alternatieven | 20% |
Ander alternatief | 5% |
Nul-punt-nul
0.0-bier dus fier bovenaan (‘doe maar een nul punt nulletje’) en de vervolgvraag luidt logischerwijs, welke merken zijn het meest in trek? De grote merken natuurlijk. De top drie – dicht bij elkaar – bestaat uit Amstel, Heineken en Hertog Jan.
Ik drink het liefst alcoholvrij bier van
Amstel | 11% |
Heineken | 11% |
Hertog Jan | 10% |
Grolsch | 6% |
Brand | 3% |
Een ander merk | 8% |
Ik drink geen alcoholvrij bier | 51% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.