Premium

0.0 van Amstel, Heineken en Hertog Jan favoriet alternatief tijdens ‘Dry January’

Iedereen had de mond weer vol van Dry January, maar hoeveel mensen deden er eigenlijk aan mee?

Het is nog maar zo’n tien jaar geleden dat het concept ‘Dry January’ ontstond en wel in het Verenigd Koninkrijk. Het begon als een campagne van de liefdadigheidsorganisatie Alcohol Change UK, die mensen aanmoedigt om gedurende de maand januari geen alcohol te drinken als een manier om hun alcoholgebruik te heroverwegen en gezondere gewoonten aan te moedigen. In de jaren daarna – en sinds 2014 een geregistreerd handelsmerk van Alcohol Change UK, verspreidde de droge maand zich naar andere landen, waaronder Nederland.

Heeft u deelgenomen aan dry january?

Ja  25%
Nee                       75%

In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January. De belangrijkste reden om mee te doen is dat mensen minder willen gaan drinken en Dry January ze een goede start lijkt. Iets minder dan een derde zegt zijn of haar lichaam een reset te willen geven (ontgiften), een kwart wil afvallen en een vijfde geeft als reden: ‘Ik drink (iets) te veel alcohol’. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=510) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar naar welke alternatieven grijpen deze consumenten die tijdelijk van de blauwe knoop zijn eigenlijk?

Waarom heeft u deelgenomen aan Dry January?

Wil minder drinken, Dry January lijkt mij goede start      45%
Om mijn lichaam een reset te geven (te ontgiften)  31%
Om af te vallen  25%
Omdat ik (iets) te veel alcohol drink  20%
Om meer bewust te worden van mijn drinkgewoontes    17%
Om geld in te zamelen voor een goed doel   9%
Een andere reden namelijk…   10%

‘Ik drink niet’

Voordat we op zoek gaan naar de gezochte alternatieven, eerst maar even de niet-deelnemers. Wat zijn hun overwegingen? Nou, iets meer dan de helft doet niet mee omdat ze zichzelf niet zien als iemand die teveel drinkt (op de redactie van Adformatie wordt dat gezien als ‘in denial’, maar daar is mogelijk sprake van projectie). Een vijfde van de mensen ziet er het nut niet van in, terwijl slechts 3 procent niet meedoet omdat ze het toch niet zullen volhouden. Van de 26 procent die antwoord geeft met ‘anders, namelijk…’ geeft het leeuwendeel aan dat het niet of nauwelijks alcohol drinkt.

Ik heb niet deelgenomen aan dry january omdat ik

Mezelf niet zie als iemand die te veel drinkt   52%
Het nut er niet van inzie  21%
Het toch niet volhoud 3%
Liever aan dry february doe   2%
Anders, namelijk… 26%
Weet niet         6%

 

Bier, wijn, cocktails, was het maar februari

Voor een aantal deelnemers is Dry January best een opgave. Zij gaan in de eerste maand van het jaar dan ook op zoek naar een alternatief voor alcohol. Het vaakst genoemd is alcoholvrij bier (bijna vier van de tien), gevolgd door standaard niet-alcoholische dranken zoals frisdrank, thee en koffie, alcoholvrije wijn en alcoholvrije cocktails.

Tijdens dry january drink ik vaak (of vaker dan anders)

Alcoholvrij bier      37%
Standaard niet-alcoholische dranken (zoals frisdrank, thee, koffie)     32%
Alcoholvrije wijn       26%
Alcoholvrije cocktails ('mocktails')     23%
Ik drink geen alcoholvrije alternatieven    20%
Ander alternatief 5%

 

Nul-punt-nul

0.0-bier dus fier bovenaan (‘doe maar een nul punt nulletje’) en de vervolgvraag luidt logischerwijs, welke merken zijn het meest in trek? De grote merken natuurlijk. De top drie – dicht bij elkaar – bestaat uit Amstel, Heineken en Hertog Jan.

Ik drink het liefst alcoholvrij bier van

Amstel 11%
Heineken 11%
Hertog Jan   10%
Grolsch                                    6%
Brand  3%
Een ander merk  8%
Ik drink geen alcoholvrij bier     51%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie