'Optimisme van een meesterwerk'
Samen met beautymerk Floral Street lanceert het Van Gogh Museum de nieuwe eau de parfum 'Sunflower Pop'. Met de samenwerking willen de twee merken het optimisme dat uit Van Goghs meesterwerk Zonnebloemen, waarop het parfum gebaseerd is, tot leven brengen in een frisse geur met citrus- en fruittonen. Het parfum is wereldwijd verkrijgbaar.
Passie voor natuur
De Britse parfumpartner van het Amsterdamse museum, dat duurzame geuren ontwikkelt, zegt dat deze samengesteld zijn uit ingrediënten die traceerbaar zijn van bron tot geur. De organisatie stelt daarbij Van Goghs passie voor de natuur het merk en het museum inspireerden tot de samenwerking.
Schoonheid, kunst en parfum
Michelle Feeney, oprichter Floral Street, noemt de uitspraak Van Goghs “Als men waarachtig van de natuur houdt dan vindt men ’t overal mooi” als inspiratiebron voor het parfum, dat respect moet betonen ook aan het milieu. ‘Door deze samenwerking kunnen wij ons verhaal op een nieuwe manier vertellen en de schoonheid van kunst en parfum laten samenkomen.’ Het parfum is volgens het beautymerk veganistisch en dierproefvrij gemaakt.
Zonnebloemen
Volgens het museum maakte Vincent van Gogh zijn meesterwerk met bloeiende en verwelkende zonnebloemen in 1889 in een periode van optimisme tijdens zijn verblijf in het Zuid-Franse Arles. ‘Zonnebloemen hadden een speciale betekenis voor Van Gogh: ze drukten vriendschap en dankbaarheid uit. Het tijdloze schilderij is onderdeel van de permanente collectie van het museum.’
Schoonheid van Zuid-Frankrijk
Feeney zegt dat Sunflower Pop is gecreëerd door meesterparfumeur Jérôme Epinette, wiens idee het was om ‘de zinderende schoonheid van Zuid-Frankrijk te vangen en daarnaast ook op een of andere manier het verloop van de dag te schilderen.’
Epinette voegt daaraan toe dat hij een parfum met een krachtige boventoon wilde creëren ‘waarin de ochtendzon stralend tot leven komt met citrus- en fruittonen, terwijl de middentoon de middaghitte neerzet in een vol, kleurrijk bloemenpalet. De ondertoon brengt ons dan naar de vroege avond met ineens een vleugje verkwikkende zoetheid en een hint van onvermoede warmte, wat het zowel speels maakt als weelderig.’
Kunst op nieuwe manier beleven
Emilie Gordenker, algemeen directeur Van Gogh Museum vertelt dat de samenwerking met Floral Street ertoe geleid heeft dat: ‘de levendige geel- en goudtinten van Van Goghs iconische Zonnebloemen gevangen zijn in een unieke duurzame geur waarmee we een nieuwe manier creëren om de kunst van Van Gogh te beleven.’
Geurnoten
Sunflower Pop bevat volgens de meesterparfumeur de geurnoten:
- Bergamot geeft een frisse, peperige kruidengeur die licht zoet is en de citruscompositie laat sprankelen.- Mandarijn, fris en zoet, zorgt voor een heldere, zomerse noot.- Een honingakkoord gemaakt van een vegan natuuridentieke melange die het zoete, amberachtige aroma van verse honing imiteert, voegt warmte toe aan de geur.- Een bellini-akkoord, deze fantasienoot geeft het parfum een bruisende ‘pop’. |
Verkooppunten
De nieuwe Floral Street x Van Gogh Museum Sunflower Pop parfum is te koop via de Van Gogh Museum shop in Amsterdam en via de website van Floral Street. In augustus is het parfum verkrijgbaar via de Bijenkorf en geselecteerde verkooppunten wereldwijd.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!