Elk kwartaal neemt het Insights & Data team van Starcom, onderdeel van Publicis One, de tijd om de laatste ontwikkelingen in het medialandschap uitvoerig in kaart te brengen en te analyseren. De data waarop de inzichten zijn gebaseerd, zijn over het geheel genomen de meest actueel beschikbare in de markt.
Ondanks de komkommertijd was het kijkgedrag in het derde kwartaal van 2017 volop in ontwikkeling. De EK finale van het vrouwenvoetbal trok dan wel veel kijkers, maar in vergelijking met een jaar geleden is de kijktijd afgenomen en was het vooral BrandDeli die goed scoorde. De groeiende populariteit van special interest zenders leidde tot een groter marktaandeel. Op het gebied van Video on Demand bleef Netflix de grote winnaar, maar in Amerika zijn nieuwe potentiele concurrenten opgestaan zoals Disney en Facebook Watch.
Overige nieuwswaardige verschuivingen in het medialandschap waren o.a. de shift van Giel Beelen van 3FM naar Radio Veronica en de verkoop van SBS van Sanoma aan Talpa waardoor John de Mol volledig eigenaar is geworden. Tot slot leidde het gebruik van camera’s in billboards op treinstations tot commotie door het mogelijk schaden van privacy. De Autoriteit Persoonsgegevens kondigde een onderzoek aan en Exterion Media heeft de billboardcamera’s ondertussen uitgezet.
Als Human Experience Company begint voor Starcom alles bij het begrijpen van mensen en hun mediagedrag. En als onderdeel van Publicis One Nederland, gaat Starcom verder dan alleen media, en biedt als groep geintegreerde en innovatieve communicatie en marketing oplossingen aan binnen de gehele consumer journey. Om een goed en volledig beeld te krijgen van de beleving van consumenten analyseert het Insights & Data team van Starcom het Nederlandse medialandschap aan de hand van vijf Media Consumption Patterns ‘Watching, Listening, Reading, Communicating en On the Go’.
Wil je volledig op de hoogte zijn? Lees dan hier de volledige rapportage of zie hieronder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!