Spotify Wrapped onder vuur vanwege 'te coole' copywriting

Niet alle luisteraars en media zitten te wachten op Spotify's 'geforceerd hippe' woordkeuzes rondom de luisterstatistieken.

Spotify

Spotify heeft gisteren zijn jaarlijkse Wrapped-overzicht gedeeld, zodat gebruikers in de Spotify-app kunnen zien naar welke nummers, artiesten en podcasts zij in 2021 het meest geluisterd hebben. Het jaaroverzicht is vanwege de inzage in statistieken steevast populair onder luisteraars, die hun persoonlijke cijfers massaal delen op sociale media. Dat doen zij ook dit jaar weer, waarbij het opvalt dat er redelijk wat kritiek is op Spotify's woordkeuze om de statistieken te duiden.

Huidverzorging, NFT's en vibe check

Luisteraars uiten hun ongenoegen met name op sociale media. Ook verschillende media zijn kritisch op Spotify's aanpak. Zo spreekt Mashable van 'teksten waar je van ineenkrimpt' en steekt een New York Times-verslaggever op Twitter de draak met de hippe woorden die Spotify zijn appgebruikers toont. 

Zo leidt de zin 'In 2021 heb jij gedaan wat je moest doen' tot onbegrip van sommige gebruikers. Zij vragen zich af wat Spotify met deze zin bedoelt en waarom het bedrijf woorden als 'vibe check' gebruikt om het luistergedrag te visualiseren.

De zin 'Terwijl iedereen erachter probeerde te komen wat NFT's zijn, had jij één nummer op herhaling' voelt volgens gebruikers wel erg geforceerd aan. Een NFT is het eigenaarschap van een digitaal kunstwerk en brak in 2021 door. Een directe link met Spotify is er echter niet. 

En de zin 'Je verdient een playlist die even lang duurt als je huidverzorgingsroutine', wordt spottend ontvangen door gebruikers die naar eigen zeggen geen verzorgingsroutine hebben. Ook opvallend is de zin 'Er was één podcast die jou het hele jaar bezighield', die aan alle gebruikers getoond wordt. Ook als zij in het hele jaar slechts tien minuten naar één podcast geluisterd hebben. 

Geforceerde copywriting

De gebruikers en media die zich kritisch uitlaten over Spotify's taalgebruik, spreken van geforceerd coole copywriting die afleidt van het doel van Wrapped 2021. Dat is de gebruiker informeren over zijn of haar luistergedrag van het afgelopen jaar. Spotify's Global Head of Brand Design schrijft in een blogpost dat het werk aan het Wrapped 2021-project in juni begonnen is en 'de manier waarop wij het verhaal van muziek en audiocultuur elk jaar verandert'. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op de kritiek op zijn woordkeuze. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie