Mobiel betalen, bank-apps, valutahandel , investeringsapps en talloze andere digitale bankdiensten hebben de manier veranderd waarop de wereld naar valuta kijkt en ermee omgaat. Deze oplossingen worden vaak aangestuurd door fintech-organisaties in plaats van gevestigde, traditionele banken.
De herziene richtlijn betalingsdiensten binnen de Europese Unie (PSD2) heeft geleid tot verandering en innovatie in de betalingssector. Maar de opkomst van een ‘alles op afstand’ mentaliteit (werken, winkelen, leren), gedreven door de pandemiebeperkingen van COVID-19 en de daaruit voortvloeiende gedragsveranderingen (denk aan contactloos betalen) heeft de acceptatie van digitale financiële diensten aanzienlijk versneld.
Mensen hebben in hun dagelijkse leven behoefte aan veiligheid, gemak en on-demand beschikbaarheid. Hierdoor wordt een vruchtbare voedingsbodem gecreëerd voor de implementatie van digitale financiële diensten en innovaties op dat gebied. Fintech-startups spelen hierbij een leidende rol. Het aantal fintech-startups laat een totale jaarlijkse groei zien van 25%, ook in EMEA 1.
Fintech-oplossingen richten zich nu voornamelijk op gemak en het wegnemen van drempels bij individuele transacties, maar er ontstaat een aanzienlijke kans voor deze bedrijven om te investeren in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Er zijn meer dan 22 miljoen mkb's in Europa 2 en ze zijn de grootste particuliere werkgever (ongeveer 83,8 miljoen mensen in dienst van MKB's in de regio) 3. Hierdoor zijn ze een essentiële motor voor groei op het hele continent.
Met de opkomst van fintech, en het enorme potentieel dat het biedt, is het tijd om eindelijk betere bancaire en financiële oplossingen te bieden aan mkb’s. Maar dit kan alleen als marketeers rekening houden met drie belangrijke observaties:
#1: Begrijp je klanten
Administratieve lasten, ingewikkelde regelgeving, vertragingen in betalingen en toegang tot financiering zijn vier onderwerpen die problemen opleveren voor mkb's. Ondernemers, besluitvormers en hun werknemers worstelen nog steeds met de complexiteit en het slakkentempo van grote banken. Ze hebben behoefte aan eenvoudige, transparante en snelle oplossingen om efficiënt te kunnen werken en onnodige stress te voorkomen.
De snelle groei van fintech-bedrijven kan worden toegeschreven aan hun vermogen om precies dát aan de mkb's te bieden. Traditionele banken hebben de neiging om zich eerst op producten te richten, met de bedoeling om daarna sterk op de markt te komen. Fintech-bedrijven daarentegen profiteren van hun grondige analyse van problemen waarmee de mkb's worden geconfronteerd. Dit geeft hen een uniek perspectief en stelt hen in staat om oplossingen te bieden die zijn toegesneden op exacte vraagstukken.
De mensen achter fintech-bedrijven hebben vaak uit de eerste hand ervaring met het feit dat ze onvoldoende worden bediend door traditionele financiële instellingen. Ze begrijpen daarom de frustraties van mkb-ondernemers heel erg goed. Met een hoge mate van bewegingsvrijheid en het vermogen om te innoveren en snel op de markt te komen, verkeren fintech-bedrijven in de beste positie om de gevestigde orde te ontwrichten.
#2: Wees toegankelijk, snel, en terzake
Toegang tot financiering, vertraging in betalingen en administratieve lasten zijn allemaal voorbeelden van belemmeringen die mkb’s oplopen in hun zoektocht naar traditionele financiering. In de traditionele financiële dienstensector zijn kredietproducten en cashflowgerelateerde producten (d.w.z. datafinanciering, factuurfinanciering, handelsfinancieringsproducten) weliswaar beschikbaar, maar deze hebben het financieringstekort van het mkb niet gedicht. Waarom? Omdat deze voorbijgaan aan de snelheid van het moderne bedrijfsleven.
Veel mkb's werken met strikte tijdschema's en kunnen het zich niet veroorloven te wachten tot verouderde financiële diensten hen inhalen.
Door de toename van gemakkelijke en snelle toegang tot nieuwe financiële diensten, die door nieuwe spelers op de markt worden gebracht, kunnen mkb's samenwerken met bedrijven die snelheid en efficiëntie net zo waarderen als zij. Veel fintech-bedrijven werken volgens hetzelfde soort inflexibele tijdschema's als mkb's. Daarnaast vergen hun oplossingen minder tijd om te integreren en te ontwikkelen. Vanuit het oogpunt van mkb's is snelheid niet alleen een groot voordeel, maar zelfs een onmisbaar aspect van hun bedrijf. Van hun partners verlangen ze dezelfde snelheid. Dus ook van hen die willen helpen hun merk op de markt te brengen.
#3 Omarm de digitale transformatie
In een eerder artikel vermeldden we dat tegen 2025 meer dan 75% van de B2B-besluitvorming door generatie X/Y zal worden gedaan. Deze digitale generatie die zich bij de mkb's voegt, zal de digitale transformatie van organisaties verder versnellen en versterken. Ze zullen ook eerder geneigd zijn om alternatieven te zoeken voor bestaande oplossingen die door gevestigde instellingen worden geboden. Hierbij zullen ze ook gebruikmaken van het groeiende aanbod van fintech.
Generatie X en Y worden grotendeels gekenmerkt door hun onwil om met, of voor, merken te werken die niet dezelfde waarden delen als zij. Als ze dezelfde obstakels tegenkomen als hun voorgangers in het contact met financiële diensten, waar denk je dat ze heen zullen gaan? Naar de traditionele banken? Of naar de kleinere partij die precies weet wat ze doormaken? Wij zetten ons geld op het laatste.
De digitalisering, die wordt versterkt door deze digitaal opgegroeide professionals aan het roer van mkb's, zal gevolgen hebben voor de keuze in financiële dienstverleners. Ze kiezen voor gemak door meer te vertrouwen op technologisch innovatieve oplossingen, in plaats van te proberen de vervallen, verouderde infrastructuur te herstructureren of te repareren.
Als winnaar uit de bus komen
Dus, uiteindelijk vereist groeien en onderhouden van een sterk mkb-klantenbestand een geheel nieuwe kijk op hoe je het mkb bedient. De huidige gang van zaken zal niet voldoende zijn. Houd de klant centraal bij alles wat je doet, doe het snel en volg de nieuwe generatie leiders. Deze drie aspecten hebben fintech-bedrijven geholpen om onmisbare partners te worden van de nieuwe generatie mkb'ers, maar hebben ook enorme gevolgen voor hoe marketeers hun rol de komende jaren moeten zien. Marketingpartners die deze voordelen en oplossingen afgestemd op de mkb-markt willen bieden, kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoetzien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!