Wat nou 1-1 interactie?!


Met grote verbazing heb ik de blog van Danyl Bosomworth over Facebook gelezen. Uit onderzoek van Socialbakers blijkt dat slecht 5 procent van de merken online posts (ooit) beantwoorden. 5 procent! Dus 95 procent van de merken laat de postings onaangetast. Ondanks alle mooie theorieën over één op één interactie, klantbinding, klanten verrassen, loyaliteit opbouwen en ambassadeurschappen.
Uitzondering bevestigt de regel
Natuurlijk zijn er de bekende voorbeelden van merken die snappen hoe je moet omgaan met Facebook. Merken die Facebook inzetten voor co-creatie, om een fanbase te bouwen of in tijden van crisis wel reageren op alle uitingen op Facebook. Toch blijkt het merendeel van de merken dit niet te doen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Waarom niet?
Waarom reageren merken niet? Is er een te kort aan resources? Is er een groot gat tussen een Facebookpagina hebben en er daadwerkelijk iets mee doen? Of is er gewoon nog heel veel onwetendheid vanuit ‘de organisatie’ over hoe je moet omgaan met een klantreactie op Facebook? Als je de klant het kanaal aanbiedt dan moet je er ook zijn. Anders schep je valse verwachtingen en ben je nog verder weg met je klantbinding.
Waarom heb je dan een Facebookpagina? Omdat het hip is? Omdat je er een pagina moet, want anders hoor je er niet bij? Dan maar niet. Zo creëer je ook geen valse verwachtingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid