Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat gaan interactieve marketeers doen in 2011?

Volgens Forrester ziet 43 procent van de marketeers hun interactieve budget groeien in 2011. Slechts 6 procent verwacht een daling. Wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2010 was een jaar van consolidatie en het wijs inzetten van minder middelen. Aldus Forrester. Marketeers investeerden vooral in search engine optimization en meettechnieken. De focus lag op het verbeteren van de organisatiestructuur, accountability en educatie. Dit jaar zullen marketeers echter grotere stappen gaan maken. Forrester noemt in dit kader 3 grote trends:

related partner content for mobile comes here

- Het komende jaar stijgen de budgetten voor interactieve marketing, met name mobile en social krijgen meer geld. Dat betekent dat er meer innovaties komen in die richting, meer dan de afgelopen 3 jaar. Interactieve marketeers vallen daardoor intern meer op, en krijgen betere kansen om hun plannen door te drukken.

- Nieuwe marketingtools zorgen ervoor dat budgetten niet meer verdeeld worden op basis van kanalen, maar op basis van consumentengedrag. Denk aan bedrijven als en die insights uit consumentendata vertalen naar de juiste interactieve kanalen. Maar ook IBM en Adobe bieden dit soort tools.

- In 2011 zijn de eerste mensen van de baby boomergeneratie 65 jaar. Baby boomers zijn goed voor meer dan driekwart van de bestedingen in de VS. Maar nu de eerste met pensioen gaan, wordt dat snel minder. Tegelijkertijd zullen veel bedrijven op zoek gaan naar manieren om meer uit emerging markets te halen. Marketeers zullen daarin moeten volgen en hun strategie aan moeten passen aan nieuwe doelgroepen. Een voorbeeld: in India hebben meer mensen een mobiele telefoon dan een pc. Interactieve strategieën waarin de pc centraal staat, werken hier dus niet.

Forrester ziet daarnaast 6 issues waar interactieve marketers in 2011 vooral mee te maken krijgen. We hebben ze eerder gehoord, maar altijd handig om ze dan weer onder elkaar te zien:

Contentsyndicatie wordt even belangrijk of zelf belangrijker dan het genereren van traffic naar je site.
Het gaat vanaf nu om de juiste ervaring, op het juiste moment en de juiste plek. En daarvoor hoeft een consument natuurlijk niet persé naar je website.

Innovatie draait om klantwaarde, niet om techniek.
Je zult de zin ‘we willen een app’ steeds minder horen in 2011. Facebook en Twitter worden volwassen en daarmee verliezen ze hun sex-appeal. Er komen zo ontzettend veel tools bij dat er geen enkele meer cool is, nou, misschien voor een paar minuten dan. Interactieve marketeers gaan dan ook gewoon weer kijken naar businessdoelen en doelgroepen.

Bedrijven gaan hun online mediabudgetten eindelijk over de hele organisatie uitsmeren, en er komen matrix-achtige samenwerkingsvormen.
Dit jaar wordt het iPad-marketingbudget gegeven aan een printmarketeer en gaat het geld voor online communityplatforms naar een evenementenspecialist. Interactieve marketeers moeten hierdoor niet bang zijn dat ze macht verliezen, integendeel, hun invloed wordt alleen maar groter.

Dynamisch bieden en inkopen, interactieve creatie en analyses, met de komst van Google TV wordt het er niet makkelijker op voor traditionele marketeers.
Google TV bevindt zich natuurlijk nog in de beginfase en 2011 wordt vooral een jaar waarin getest gaat worden, maar interactieve marketers zullen in dit geval hun traditionele collega’s een eind op weg moeten helpen.

Marketeers zullen op nieuwe manieren samenwerken met bureaus om het beste crossmediale werk te krijgen. Veel traditionele bureaus staan -door hun incentive-structuur – geïntegreerde off- en online marketingacties in de weg. 17 procent van de marketeers zegt dan ook een aantal (extra) nieuwe bureaus te gaan raadplegen in 2011 en op zoek te gaan naar nieuwe vormen van samenwerking.

Met de komst van meer privacywetgeving wordt zelfregulering nog belangrijker.
In 2011 zal de Amerikaanse overheid een wet aannemen die bedrijven verplicht privacy opt out-mogelijkheden te bieden aan consumenten. Het is nog maar de vraag of dat ook gaat helpen, maar 27 procent van de consumenten vertrouwt bedrijven geen persoonlijke informatie toe, zowel off- als online. Daarnaast groeit de clutter. Als marketeers relevante informatie willen blijven geven, zullen ze zelf aan de slag moeten, voordat ze op de ‘do not contact-lijst’ terecht komen.

Het hele rapport “2011 Interactive Marketing Predictions” is geschreven door analist en op te vragen bij .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in